روش های تامین ارز در بانک توسعه صادرات ایران

به گفته حسام الدین فیروزی بر اساس سیاست های ارزی جدید ابلاغی توسط بانک مرکزی، تامین ارز با نرخ بانکی و نرخ نیما صورت می پذیرد.

حسام الدین فیروزی در نشست تخصصی آشنایی با خدمات بانک توسعه صادرات در اراک روش های تامین ارز را تشریح کرد. وی گفت: بر اساس سیاست های ارزی جدید ابلاغی توسط بانک مرکزی، تامین ارز با نرخ بانکی و نرخ نیما صورت می پذیرد.

 به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز فیروزی تصریح کرد: تامین ارز به نرخ بانکی از سوی بانک مرکزی و با تایید فیش گواهی ثبت آماری ثبت سفارش جهت کالای اساسی، غذا، کالاهای استراتژیک و دارو  انجام می شود و در تامین ارز به نرخ نیما، تامین ارز از طریق سیستم نیما و پس از تایید فیش ثبت سفارش/خدمت از سوی بانک مرکزی انجام می شود؛ متقاضی می تواند با نرخ نیما از طریق صرافی ها و یا بانک خود با مراجعه به سامانه نیما، ارز مورد نیاز خود را دریافت کند؛ لازم به ذکر است منابع فروش برای اینگونه ارزها، ارز حاصل از صادرات و صادرات شرکتهای پتروشیمی می باشد.

این کارشناس بانکی در ادامه گفت:در راستای اجرای سیاست های جدید ارزی، تامین ارز بابت مصارف ارزی خدماتی به نرخ نیما و از طریق سامانه نیما انجام می شود، در صورت عدم امکان انجام حواله ارزی توسط بانک، حواله از طریق صرافی های مجاز و با عاملیت این بانک، جهت مصارفی چون مصارف مندرج در بخش سوم مجموعه مقررات ارزی، بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل منابع بانک ها، ریفاینانس و صندوق توسعه ملی، مطالبه وجه ضمانت نامه های ارزی و ... در صورت تایید فیش گواهی ثبت آماری مربوطه از سوی بانک مرکزی و به نرخ نیما از طریق سامانه نیما امکان پذیر است.

فیروزی نرخ سود سپرده های مدت دار ارزی را برای سپرده های شش ماهه دلار، یورو و درهم 2 درصد و برای سپرده های مدت دار یکساله ارزی دلاری 3.25 درصد، یورو 3 درصد و درهم 2 درصد اعلام کرد و گفت: افتتاح سپرده های مدت دار ارزی مشتریان صرفا با ارز منشا خارجی و اسکناس امکان پذیر بوده و افتتاح حساب سپرده های مدت دار ارزی با منشا داخلی امکان پذیر نیست و ارزهای قابل قبول برای سپرده گذاری دلار آمریکا، یورو و درهم امارات است و نرخ سود سپرده گذاری مدت دار ریالی برای حساب های کوتاه مدت ریالی 10 درصد و حساب های بلند مدت یک ساله 15 درصد  محاسبه می شود.

حسام الدین فیروزی موارد مصرف ارز حاصل از صادرات را برشمرد  وگفت: این ارز برای گشایش اعتبار و یا برات اسنادی از محل ارز حاصل از صادرات و خرید ارز مورد نظر به نرخ نیما و از طریق ثبت در سامانه جامع تجارت بر اساس بخشنامه اخیر بانک مرکزی به مصرف می رسد.

وی یادآور شد: دریافت اسکناس ارزی به میزان 10 درصد میانگین وزنی ارزهای منشا خارجی سال قبل تا سقف 300 هزار یورو و برای اشخاص حقوقی و 50 هزار یورو برای اشخاص حقیقی با رعایت مقررات پولشویی مربوط به سقف دریافت روزانه اسکناس( 10 هزار دلار) تخصیص پیدا می کند؛ همچنین ارز حاصل از صادرات برای افتتاح حساب های ارزی دیداری و مدت دار و نیز تسویه اقساط مشتریان مصرف می شود.

فیروزی اضافه کرد:  بانک توسعه صادرات مجاز است برای کارمزد های ارزی مطالبه شده از سوی کارگزاران بانک بابت نقل و انتقالات ارزی و حوالجات ارزی، تامین ارز بابت اصل و سود و نیز تمامی عواید حاصل از سرمایه گذاری خارجی، پرداخت اقساط قراردادهای فاینانس طرح های خودگردان و تامین و انتقال ارز برای صندوق ضمانت صادرات به منظور پرداخت هزینه های بیمه اتکایی نیز اقدام به فروش ارز به نرخ نیما بنماید؛ لازم به ذکر است خرید ارز با منشا داخلی با نرخ 15 تا 20 درصد پایینتر از نرخ ETS بانک مرکزی است.

 مریم خورشیدی

 

کد خبر 30844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =