تورم و تحریم؛ دو عامل پیش بینی ناپذیری برای بودجه دو ساله

ساسان معتقد است از یک سود تحریم درآمدها را و از سوی دیگر تورم هزینه ها را در کشور پیش بینی ناپذیر کرده بنابراین تدوین بودجه ۲ ساله مشکلات را بیشتر می کند

سید مسعود آریادوست: از دیدگاه سید عبدالحسین ساسان، اقتصاددان، تورش و چالش های محاسباتی در کمین بودجه‌ریزی دوسالانه در کشور است. او که با "اگزیم نیوز" گفت‌وگو می‌کرد، بهترین قالب تدوین بودجه را همان بودجه یکساله دانست و گفت: امروزه کشوری در دنیا این کار را انجام نمی‌دهد. البته در گذشته چنین مساله‌ای اتفاق می‌افتاد و بودجه را به صورت دوسالانه تدوین می‌کردند. بعدها متوجه شدند تدوین بودجه دو سالانه مشکلاتی را در بر دارد؛ چرا که بسیار سخت بود که درآمدها و همچنین هزینه‌ها را بخصوص در کشورهایی که تورم وجود دارد، مثل کشور ما، به آسانی پیش بینی نمود.

وی ادامه داد: در این شرایط تحریم و تورم پیش بینی هزینه‌ها دچار تورش و اعوجاج می‌شود. در زمینه درآمدها نیز همین مشکل وجود خواهد داشت. در ایران که دوره رکود و رونق اقتصاد آن کنترل شده و قابل پیش بینی هم نیست و بلکه تابع شرایط سیاسی جهان و منطقه است، پیش بینی درآمد هم نیز برای دو سال، چندان کار آسانی نیست.

وی ادامه داد: اکنون که بودجه کشور یک ساله است، دچار کسری می‌شویم و پیش بینی‌هایمان چندان صحیح از آب در نمی‌آید. نمونه آن در مورد نرخ نفت و فروش آن است. در مورد تورم نیز همین مشکل را داریم. حتی یک شرکت معمولی نیز برای پیش بینی آینده، دچار دردسر جدی می‌شود. به هر حال برای کشوری که در آن تغییرات هزاران شرکت باید مورد بررسی قرار بگیرد، تدوین بودجه دو سالانه اشتباه بزرگی خواهد بود. به نظر من این تصمیم آسیب فراوانی را به وجود می‌آورد و جریان بودجه‌بندی را از آنچه که هست نابسامان‌تر خواهد کرد.

 این اقتصاددان تصریح کرد: در خصوص آینده و تدوین بودجه دو سالانه نمی‌توان به صورت قطعی صحبت کرد و تنها پیش بینی می کنم وضعیت بدتر شود. اصل این است که غالبا از بودجه یک ساله، سخن به میان می‌آورند.

ساسان گفت: تدوین بودجه‌ی کمتر از یک سال هم درست نیست. فرایندهای بودجه‌ریزی پرهزینه است. هر چند که اگر بودجه بصورت کمتر از یک سال تدوین شود، دقیق‌تر خواهد بود؛ اما هزینه‌های بودجه‌ریزی و بودجه‌گذاری را هم نباید فراموش کنیم. در حال حاضر، در عموم کشورها، بودجه به صورت بودجه‌ای یکساله تدوین می‌گردد.

 

کد خبر 30870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =