کسب وکارهای الکترونیکی نیاز فوری اقتصاد ایران

به گزارش اگزیم نیوز، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی با اشاره به تاثیرات تجارت الکترونیک در اقتصاد اشاره و عنوان کرد: در درجه اول ذات گسترده و در دسترس اینترنت موجب می شود تا ما ویترینی از کالا ها و خدمات و اطلاعاتی را که برای عرضه داریم بتوانیم در آن بستر فراهم و عرضه کنیم.

سید حسام الدین شاهرخی افزود: این موضوع موجب می شود تا عدالت در دسترسی و عدالت اقتصادی که در دسترسی به آن چیزی است که ما به آن نیاز داریم مهیا شود که در دور دست ترین نقاط کشور هم بتوانند نیازهای خودشان را در زمینه کالاهای مختلف، خدمات تخصصی که نیاز دارند و یا نیازمندی های اطلاعاتی که نیاز دارند بدست بیاورند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی اظهار کرد: این تراکنش ها ارزش اقتصادی مختلفی را دارد از سمت مشتری تامین نیاز اتفاق می افتد و در سمت تولید کننده یا وارد کننده این کالا به فروش می رسد و تمدید کالا رخ می دهد و تولید داخلی می تواند اتفاق بیفتد و در سمت انجام این تراکنش مالی بحث کارمزد است که به حاکمیت می رسد.

وی کاهش واسطه ها را از دیگر مزایای تجارت الکترونیک در اقتصاد برشمرد و گفت: چون در این ویترین همیشه در دسترس اینترنت، بسترهای تجارت الکترونیکی وجود دارند ما بحث کاهش واسطه ها را داریم و واسطه های میانی که به سبب پخش یا بازاریابی های محلی ایجاد می شوند، اینها کم می شوند و کالا می تواند از تولید کننده اصلی یا وارد کننده اصلی یا وارد کننده اصلی خدمت تهیه شود و خودش موجب کاهش قیمت و افزایش خرید می شود و بهره وری اقتصادی را افزایش می دهد.

شاهرخی اشتغال زایی را از دیگر مزایا نام برد و اظهار کرد: کسب و کارهای هرچند کوچکی که در حوزه تجارت الکترونیک دارند تاسیس می شوند از بدو ایجاد که به مشاروه کسب و کار نیاز دارد تا انواع تخصص های مختلفی از منظر مهندسی کامپیوتر، تولید محتوا، گرافیک، مدیریت، برندینگ و بازاریابی نیاز دارد اینها همه موجب اشتغالزایی می شود.

وی صادرات را اصلی ترین تاثیر تجارت الکترونیک در اقتصاد، دانست و بیان کرد: در واقع از زیرساخت اینترنت در عرصه بین المللی استفاده می کنند برای نمود اینکه ما در جمهوری اسلامی ایران چه تولیداتی داریم، چه خدمات قابل ارائه در سطح بین المللی داریم و اینها در چه کم و کیفی هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در رابطه با مشکلات کسب و کارهای اینترنتی نیز گفت: بیش از هزار فروشگاه فقط در تهران در انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی ثبت شده اند، در دسته بندی کلی مشکلات این صنف می توان حوزه تامین مالی، بیمه، مالیات، و قانون گذاری را مطرح کرد.

وی افزود: کسب و کارهای دیجیتال ترکیی از دو موضوع کسب و کار و موضوع بحث فنی فناوری آوری اطلاعات است. وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش به سزایی در بستر فنی این کار و ارائه کردن دارد. این وزارت خانه باید هم زیر ساخت فنی به لحاظ اینترنت و شبکه را فراهم کند و هم باید به سمتی برود که سکوهای توسعه سیستم های نرم افزاری را که لازم است تا این کسب و کارها استفاده کنند تا ویترین شکل بگیرد، کمک کند.

 

مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت نقش نظارتی و تسهیلگری دارد

مدیر پروژه رتبه بندی کسب و کارهای الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن و تجارت نیز در این رابطه می گوید: در مرکز بدنبال این هستیم تا هم در بهره برداری از کاربردهای مختلفی که در بسترهای تجارت الکترونیک فراهم است تسهیل ایجاد شود.

فرانک ابوالمعصوم با بیان اینکه تجارت الکترونیک در دنیا به عنوان یکی از ابعاد مهم تاثیرگذار در اقتصاد جهان شناخته می شود، گفت: در سال ۲۰۱۸ ارزش این بازار در جهان تقریبا 1.8 تریلیون دلار است. اقتصادهای بزرگ دنیا مثل چین و آمریکا بازیگران اصلی این بازار هستند.

وی با بیان این که در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پروژه پایش تجارت الکترونیکی کشور سعی کردیم به وضعیت کشور در این حوزه نگاه کردیم و اینکه ما چه سهمی از این بازار خواهیم داشت، بیان کرد: در دو سال گذشته گزارش های مفصلی را در این خصوص منتشر کردیم که در سال ۹۷ ارزش اسمی حجم تجارت الکترونیک مان به ۲۰۸ میلیارد تومان رسید و این ارزش اسمی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.

مدیر پروژه رتبه بندی کسب و کارهای الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت افزود: تعداد تراکنش های معاملات تجارت الکترونیک نیز رشد داشته اند و ما تقریبا یک میلیارد و ۱۱۳ میلیون تراکنش تجارت الکترونیکی را در سال ۹۷ داشتیم که بخش اعظم آن را تراکنش هایی شامل شدند که از طریق درگاه بانکی اینترنتی اتفاق می افتند.

وی تاکید کرد: پتانسیل های زیادی برای رشد و توسعه تجارت الکترونیک در کشور هنوز وجود دارد که شناسایی نشده است.

ابوالمعصوم با اظهار بر اینکه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از دیدگاه حاکمیتی وارد این موضوع شده است، گفت: این مرکز در چند محور تلاش دارد بر اساس ماموریت هایی که برایش تعریف شده پروژه ها و فعالیت های خودش را تعریف کند و نقش خودش را در این حوزه به عنوان یکی از بازیگران اصلی انجام دهد.

وی افزود: ما در مرکز به دنبال این هستیم کمک کنیم در بهره برداری از کاربردهای مختلفی که در بسترهای تجارت الکترونیک فراهم است تسهیل ایجاد شود و هم برای فضای تجارت الکترونیک تا آن جایی که بتواند از دیدگاه دولتی کمک کند برای اینکه فضا برای فعالیت کسب و کارها فضای مناسبی باشد. همچنین این وظیفه را بر عهده اش گذاشته اند تا این فضا را از دیدیگاه عملکرد کسب و کارها و همین طور حفاظت از حقوق مصرف کننده در فضای تجارت الکترونیک نظارت کند. بنابراین هم نقش نظارتی و هم نقش تسهیلگری دارد.

مدیر پروژه رتبه بندی کسب و کارهای الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت اظهار کرد: فضای تجارت الکترونیکی یک فضای پویا و نوآوری است و ما هر روز شاهد کسب و کارهای جدید و روش های مختلف مبادلاتی در این بستر هستیم که از لحاظ نظارتی نیز نیاز داریم به همین میزان پویا باشیم و در چارچوب های سنتی قرار نگیریم. تمام تلاش مرکز در این است که این چالش ها را شناسایی کند.

وی افزود: یکی از نمونه ها این است که مرکز به دنبال آیین نامه و چارچوبی برای حل کردن مسئله پلتفرم ها است.

کد خبر 30872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =