آیا رکود جهانی منتفی شده است؟

با توافق بین آمریکا و چین ایا دنیا به مرز رکودی مجدد نخواهد رفت؟

بیش از ۱۵ ماه از آغاز جنگ تجاری بین چین و آمریکا می‌گذرد و رکود ناشی از این جنگ روی تجارت جهانی اثر منفی بر جای گذاشته است. این آثار منفی حتی دامن اقتصاد آمریکا را نیز گرفته است اما فدرال رزرو تلاش می‌کند با دستکاری در نرخ‌های بهره مانع از بروز این آثار منفی در اقتصاد این کشور شود که باید گفت خوب عمل کرده است. البته باید گفت همواره ممکن است در دقیقه نود اتفاقی مسیر گفت‌وگوها را تغییر دهد یا حتی مواضع به‌طور کلی معکوس شود اما درحال‌حاضر شرایط گفت‌وگوها مثبت تلقی می‌شود.

با این حال این خبرها نتوانسته بهبود بازارهای پایه را به همراه داشته باشد. بررسی بازارهای کالایی در هفته گذشته نشان می‌دهد تقریبا تمام فلزات پایه با افت قیمت روبه‌رو شده‌اند؛ بهای مس در این مدت نزدیک به ۲ درصد، آلومینیوم ۲/ ۳ درصد، قلع ۳ درصد، روی ۵/ ۴ درصد، نیکل ۵/ ۷ درصد و سرب ۵/ ۶ درصد کاهش را تجربه کرده‌اند. البته سنگ‌آهن و زغال‌سنگ رشد قیمت داشتند اما بازار محصولات کشاورزی نیز مانند فلزات پایه اغلب با کاهش قیمت روبه‌رو بودند.

به گزارش اگزیم نیوز مس همچنان در قیمت‌های زیر ۶ هزار دلار در هر تن معامله می‌شود و در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در بازار لندن به قیمت ۵ هزار و ۸۱۲ دلار در هر تن مورد دادوستد قرار گرفت که به عقیده کارشناسان قیمت‌های کنونی در بازار فلزات پایه آمادگی آن را دارند که بعد از طی کردن دوره استراحت کنونی بار دیگر افزایش یابند.

به عقیده کارشناسان بازارهای کالایی، بازارها احتمالا نتایج حاصل از گفت‌وگوهای این دوره را بین رهبران آمریکا و چین باور کرده‌اند و چندان به نتایج ۱۵ ماه گذشته اهمیت نخواهند داد. به عقیده آنها آمارهایی که از تشدید ریسک‌های اقتصادی در ایالات‌متحده منتشر شده که نشان می‌دهد در یک سال و نیم گذشته این ریسک‌ها با افزایش روبه‌رو شده‌اند حاکی از این است که مقامات آمریکایی این بار در تصمیم خود جدی‌تر از گذشته خواهند بود.

البته بدبینی‌هایی هم وجود دارد؛ به‌عنوان مثال نظرسنجی از ۱۰۰ اقتصاددان آمریکایی نشان می‌دهد میزان پیش‌بینی‌های رکود برای اقتصاد جهان اکنون کاهش یافته و کمتر کسی به این موضوع اعتقاد دارد و همین امر نیز ممکن است مانع از مسامحه ترامپ در گفت‌وگوها با طرف چینی شود.

این در شرایطی است که برخی آمارهای مثبت از اقتصادهای پیشرفته دنیا منتشر شده که امیدواری برای بازگشت اقتصاد دنیا به مدار رشد را تقویت می‌کند. به‌عنوان مثال رشد اقتصادی آلمان که در سه ماه دوم سال ۲۰۱۹ منفی شده بود در سه ماه قبلی به ۱/ ۰ درصد رسیده و انتظار می‌رود در سه ماه پایانی نیز افزایش یابد زیرا سطح تقاضا در این کشور تقویت شده است و رشد هزینه‌های مصرفی مانع از بروز رکود در اقتصاد می‌شود.

این تغییر رشد اقتصادی در کل منطقه یورو به همین صورت محدود دیده می‌شود و این موضوع بسیار مهم تلقی می‌شود. با این حال نباید این نکته را فراموش کنیم که شرط اصلی چین برای توافق برداشته شدن همه تعرفه‌ها است و این موضوع قادر است روند توافق را سخت کند. با این حال باید منتظر ماند و نتایج ناشی از گفت‌وگوها را مورد بررسی قرار داد.

در این بین اما تحولات بازار نفت نیز برای بازارهای کالایی از اهمیت زیادی برخوردار است. investing در مورد بازار جهانی نفت در گزارشی نوشته شواهدی وجود دارد که ممکن است قیمت نفت بار دیگر با کاهش شدید روبه‌رو شود.

این پایگاه تحلیلی اقتصادی در ادامه به دوره‌های رونق و رکود اقتصادی در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ پرداخته است و می‌نویسد در سال ۱۹۹۹ و همزمان با ترکیدن حباب «دات کام»، در سال ۲۰۰۱ و با حمله تروریستی به خاک آمریکا بازارهای جهانی سهام و کالا وارد رکود شدید شدند تاجایی که دولت ایالات‌متحده ناچار شد نرخ بهره را در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ از ۲۵/ ۶ درصد به یک درصد کاهش دهد.

سپس در فاصله ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ نرخ بهره را تا ۲۵/ ۵ درصد افزایش داد که نتیجه آن فشار روی بازارهای اعتباری و مسکن آمریکا بود و به بروز بحران ۲۰۰۸ منتهی شد. پس از آن فدرال رزرو با تزریق بسته‌های اعتباری از یکسو و کاهش نرخ بهره از سوی دیگر به نزدیک صفر خود را از این بحران خارج کرد که این پروسه تا ۲۰۱۴ طول کشید و اکنون بار دیگر در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ نرخ بهره را باز هم بالا برده و به ۵/ ۲درصد رسانده است.

این تحلیل در ادامه با اشاره به اینکه چرخه رونق و رکود ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد پتانسیل بروز یک دوره رکودی برای اقتصاد آمریکا و جهان وجود دارد می‌افزاید نگاه به دوره‌های مذکور نشان می‌دهد به تدریج زمان بیشتری برای خروج از بحران نیاز است به‌طوری‌که اگر در گذشته ظرف ۳ سال اقتصاد دنیا از رکود خارج می‌شد اکنون این دوره به ۵سال رسیده است بنابراین بسیار حیاتی است تا از ورود به یک دوره رکودی جدید جلوگیری شود و این مساله نیازمند توجه جدی روسای‌جمهور آمریکا و چین است.

کد خبر 30959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =