ابزارهای مالی فاقد شبهه

دکتر مصباحی مقدم در پنجمین همایش مالی اسلامی که صبح امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد گفت: انقلاب بستری را فراهم کرد که ظرفیت های اسلام ظهور و بروز کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس کمیته فقهی بورس و اوراق بهادار با بیان این که انقلاب بستری را فراهم کرد که ظرفیت های اسلام ظهور و بروز کند گفت: تشکیل کمیته فقهی بورس پس از حضور دکتر صالح آبادی در سازمان بورس و اوراق بهادار، نشان عزم جدی و علاقه وی برای انجام کارهای بزرگ در حوزه مالی اسلامی بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: جوانان این کشور ظرفیت بسیار بالایی در خلاقیت و نوآوری دارند و تنها کافیست که به آن‌ها میدان داده شود و تشویق شوند. هنر بنده حمایت از امثال صالح‌آبادی در زمان دانشجویی بود که نتیجه اقدامات وی در زمینه مالی اسلامی را امروز می بینیم.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز وی افزود: علی صالح آبادی با برخورداری از تحصیلات مرتبط با حوزه مالی اسلامی با توجه به علاقه خود به مالی اسلامی، تجربه خوبی هم در زمینه مدیریت در بورس کرج پیدا کرد و در ادامه به عنوان جوانی با استعداد و علاقه مند کار خود را به عنوان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز کرد و مصدر تحولات جدی و اساسی در این سازمان شد.

مصباحی‌مقدم تشکیل کمیته فقهی سازمان بورس را از دستاوردهای مهم دکتر صالح آبادی طی خدمت در سازمان بورس عنوان کرد و گفت: کمیته فقهی سازمان بورس سیزدهمین سال فعالیت خود را طی می کند و منشا اثر مهمی در بازار سرمایه بوده است.

مصباحی مقدم به ابزارهای مالی اسلامی متعدد به کار گرفته شده در کشور اشاره کرد و گفت: از مهمترین ابزارهای مالی اسلامی، اسناد خزانه اسلامی است که به دولت در فراهم کردن بخش عمده ای از بودجه کمک کرد.
به گفته رئیس کمیته فقهی سازمان بورس، کمیته فقهی این سازمان به بازار مالی کشور عمق بخشید به نحوی که افراد زیادی از بازارهای کشورهای مختلف به برتری دوره های سازمان بورس اذعات داشته و آن را بهترین دوره در حوزه مالی معرفی می کنند و این مایه افتخار کشور است.

مصباحی‌مقدم  اظهار داشت از اتفاقات مثبت پس از تشکیل کمیته فقهی بورس، تشکیل شورای فقهی بانک مرکزی بود. طی تشکیل این شورا سال گذشته روش استمهال بدهی های بانکی را به شکلی تدوین کردیم که درگیر ربا و یا جرایم تاخیر غیرمشروع نشود لازم به ذکر است روش استمهال جلوی ربح مرکب را می‌گیرد و مجلس نیز در مورد آن مصوبه داشته و الان در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی یاداور شد در حال حاضر شورای فقهی یکی از ارکان بانک مرکزی است و دستورالعمل های آن لازم الاجراست

وی با ذکر این مهم که ابزارها در عین کارایی باید ربوی نباشند گفت: اوراق دیگری که در شورای فقهی طراحی کرده‌ایم اوراق ودیعه است که با هدف اعمال سیاست انقباضی توسط بانک مرکزی  طراحی شد وتا پایان سال منتشر خواهند شد.

مصباحی‌مقدم بیان کرد: هرگونه نقص در مال مردم موجب ضمان شرعی است. در شرایط تورمی ارزش پول کاهش پیدا می‌کند، لذا افرادی که پول خود را سپرده‌گذاری می‌کنند دچار ضرر می‌شوند، بنابراین ارزش مال آن‌ها باید جبران شود. امروز پول، مالی است که مالیت در آن ادغام شده و ارزش مبادله‌ای آن از ارزش مصرفی آن قابل تفکیک نیست لذا کاهش ارزش پول به معنای نقص در مال مردم است و اگر دولت و بانک مرکزی عامل کاهش ارزش پول باشند ضامن هستند و باید این نقص را جبران کنند.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت مهار رشد نقدینگی گفت: از آنجاییکه اگر رشد نقدینگی را مهار کنیم ارزش پول مردم ثابت می‌ماند  و در غیر اینصورت هر ساله ارزش پول مردم کاهش پیدا می‌کند، ابزار اوراق ودیعه  طراحی شد که مهارکننده و کاهش‌دهنده نقدینگی است و طبعاً با این ابزار قدرت خرید مردم مجدداً افزایش پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت: امروز  ابزارهای مالی در بازار سرمایه، نه تنها فاقد اشکال بلکه فاقد شبهه است و  امیدواریم در بانک مرکزی نیز همین رویه دنبال شود

 

 

کد خبر 32006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =