بخش خصوصی، اقتصاد کشور را سرپا نگه داشت

جهانگیری گفت: بخش خصوصی، اقتصاد کشور را سرپا نگه داشت و نگذاشت کارخانه‌های تولیدی بخوابد و در کشور قحطی کالا به وجود آید

«اسحاق جهانگیری» روز سه شنبه در دومین اجلاسیه همایش ملی ایثار اجتماعی که در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد گفت: آمریکایی‌ها با تمام توانشان دنبال این بودند که اقتصاد ایران را زمین‌گیر کنند و هرکاری که توانستند در این زمینه انجام دادند و حتی رسما اعلام کردند که می‌خواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم.  

وی ادامه داد: در ۸ ماهه امسال بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا از بنادر ما به کشورهای دیگر صادر شد و یا از بنادر کشورهای دیگر کالا وارد کشور شد.

وی با تاکید بر این که متاسفانه در این دنیای پرتلاطم، ملت ایران مظلومانه از خود دفاع کرد گفت: با همین صحنه ای که الان با آن روبرو هستیم. آمریکایی‌ها به تنهایی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد تولید ناخالص جهان در اختیارش است و ارتشی با آن ویژگی‌ها در اختیار دارد و یک عده ای از آن حرف شنوی دارند و روی حرفش حساب می کنند حتی کشورهایی که به ظاهر کشورهای بزرگ و مستقلی هستند.

جهانگیری افزود:آمریکا امروز به تنهایی اعلام کرده که علیه ملت ایران جنگ اقتصادی شروع کرده و خیلی رسمی و بدون هیچ پرده پوشی می گویند اتاق جنگ ما در وزارت خزانه‌داری است و از آنجا طراحی جنگ اقتصادی علیه ایران می کنیم و هدفمان این است که می‌خواهیم اقتصاد ایران را به شکست بکشانیم و با این روش بیشترین درد و رنج را به جامعه ایران وارد کنیم و ملت ایران را وادار کنیم که علیه حکومت بشورند تا نظامشان به سقوط کشیده شود.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: به همین دلیل هم فکر می‌کردند که این روش زود اثر می گذارد و از اوایل سال ۹۷ که رسما این جنگ را آغاز کردند گفتند بهمن ۹۷،  چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را جشن نخواهند گرفت؛ یعنی آن قدر آمریکایی ها مطمئن بودند.

وی گفت: من به عنوان مسوول اقتصاد مقاومتی کشور به ملت ایران می گویم آمریکایی ها از تمام توانشان برای این که اقتصاد ما را زمین گیر کنند استفاده کردند. هر کاری دیگری بود که آمریکایی‌ها می توانستند انجام دادند.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: حتی به کشورهای دوست ما مثل چین،  روسیه و ترکیه فشار آورد و اینها هم باور کردند که نمی توانند برابر آمریکا مقابله کنند و از کار اقتصادی جدی با ما طفره رفتند و نفت ما را نخریدند. هیچ وقت فکر نمی‌کردم یک کشور مستقلی مثل هند آن هم حاضر نشود که نفت از ایران نخرد و از آن تبعیت کند.

وی افزود: آمریکایی‌ها رسما اعلام کردند که خرید نفت از ایران را به صفر می رسانند. عده ای از مدیران و نیروهای جوان و ایثارگر کشور ایستادند و روش‌های مختلفی را طراحی کردند و نگذاشتند آمریکایی‌ها در  این بخش به هدفشان برسند. حالا این روش‌ها چیست که نمی‌شود گفت؟ چرا که اگر الان بگوییم آمریکایی‌ها گوش‌هایشان را تیز کردند که ببینند ما چه کار می‌کنیم تا سریع آن راه را ببندند.

جهانگیری افزود: کشتی‌رانی را تحریم کردند و گفتند که هیچ کشتی نباید به بنادر ایران برود و هیچ کِشتی نباید از ایران کالایی به بنادر دنیا صادر کند. در ۸ ماهه امسال بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا یا از بنادر خودمان صادر یا از بنادر کشورهای دیگر به ایران وارد کردیم.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در این مانده اند که چگونه می شود. چرا که آنها به همه بنادر دنیا گفته‌اند که کسی نباید بیاید و برود چه کسی است که این کارها را انجام می‌دهد.

جهانگیری اضافه کرد: در جبل‌الطارق نفتکشی را پیدا کردند و گفتند ایرانی است با این که نتوانستند خیلی ثابت کنند، حاکم جبل الطارق را تحریک کردند و کشتی را مصادره کردند. مقامات بلندپایه آمریکا به ناخدای هندی نفتکش ایمیل می زدند که ما این قدر میلیون دلار به تو پول می دهیم؛ این نفتکش را به جایی که ایران گفته نبرید و به فلان بندر ببر!، تا این حد دنبال کردند که به یک ناخدا این گونه پیشنهاد بدهند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: در دنیای امروز جابه جایی پول و خریدهای جزیی همه با سیستم بانکی انجام می شود؛  گفتند سیستم بانکی با اقتصاد ایران نباید کار کند. همین الان در بدترین شرایط تحریمی، اقتصاد ایران که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سالانه مبادله تجاری و اقتصادی‌اش است تا صادرات و واردات انجام می دهد که این عدد بزرگی است 

وی گفت: در این شرایط آمریکایی‌ها می‌خواهند این فشارها را وارد کنند و از نظر خودشان همه گلوگاه ها را فشار دادند در حالی که اقتصاد ایران جز شوک روانی که به آن وارد شد روی پای خود ایستاد البته این به این معنا نیست که اقتصاد ما خیلی سرحال است.

جهانگیری افزود: گاهی اوقات ما جملاتی می‌گوییم که تعابیری می‌شود که شاید هم به عمد این تعابیر می شود، که فلانی مثل این که خبر ندارد حال اقتصاد چطور است؟  

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: اقتصاد ایران قرار بود بپاشد، سرپا ایستاد و نپاشید. بخش خصوصی که کننده کار است و ممکن است گفته شود که مفهوم ایثار آنجا کمتر است و گاهی به ناحق در مورد آن قضاوت می‌کنیم پا به میدان گذاشت و با چه ریسک‌هایی کالاهایشان را صادر کردند و با چه ریسکی کالاهایی که مورد نیاز مردم  را خریداری و وارد می کنند و از خودشان واقعا فداکاری به خرج دادند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی اقتصاد کشور را سرپا نگه داشت و نگذاشت کارخانه‌های تولیدی ما بخوابد و نگذاشت در کشور قحطی کالا به وجود آید. آمریکایی ها فکر می کردند اگر در سال ۹۷ نه، اما در سال ۹۸ حتما در ایران قحطی کالا اتفاق می افتد.

جهانگیری گفت: البته خداوند به ایران سرمایه های زیادی داده است که آن سرمایه ها به داد ایران می رسند که یکی از آن سرمایهها موقعیت جغرافیایی ایران است. شمال و جنوب آن دریا است و با ۱۵ کشور همسایه.  با این کشورها روابط صمیمانه تاریخی وجود دارد.  بنابراین این کشوری که این همه امکانات دارد می تواند خود را از این حلقه محاصره نجات دهد و پیش ببرد.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: ما در این مرحله مثل دوران جنگ نیاز به ایثارگری و فداکاری برای پیشرفت کشور داریم. مهمترین ایثارگری در این مقطع از تاریخ در این است که کاری کنیم که به هر قیمتی که شده آمریکا که این بار رو در روی مستقیم با ملت ایران قرار گرفته، آمریکا با شکست روبرو شود.

 

کد خبر 32114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =