نظام مالیاتی هوشمند زیر بنای اجرای عدالت

امیدعلی پارسا گفت: هوشمندسازی نظام مالیاتی در همه معاملات باید به شکلی اجرا شود که هیچ دستگاهی به بهانه محرمانه بودن، از ارایه اطلاعات اجتناب و جریان آن مختل نماید.

حمزه بهادیوند چگینی - امیدعلی پارسا صبح امروز دوازدهم بهمن ماه در جمع از فعالان اقتصادی در اتاق ایران گفت:  هوشمندسازی نظام مالیاتی  در همه معاملات باید به شکلی اجرا شود که هیچ دستگاهی به بهانه محرمانه بودن، از ارایه اطلاعات اجتناب و جریان آن مختل نماید.
به گفته رییس کل سازمان امور مالیاتی، کشورهای توسعه یافته عمدتا از نظام مالیات هوشمند برخوردارند که امکان فرار مالیاتی را کاهش داده و منجر به شفاف سازی در اقتصاد می شود.
وی با بیان اینکه تنها منبع هزینه‌های اجتماعی، اصلاح امور، عمران و آبادی کشور، مالیات بوده است، گفت،  آموزش ‌و پرورش و بهداشت و پروژه‌های مختلف در نقاط مختلف کشور از محل مالیات‌ها تامین می‎شود، گفت: چند راه برای تامین مالی دولت و پوشش هزینه های کشور وجود دارد. یا باید مالیات عادلانه متناسب با ثروت، درآمد و مصرف اخذ شود و یا اینکه استقراض صورت گیرد و پول چاپ شود که نتیجه آن تورم است و تورم نوعی مالیات پنهان است که طبقات متوسط جامعه را هدف می گیرد.
به گفته رئیس کل سازمان امور مالیاتی ۹۵ درصد از افراد اظهارنامه صادراتی صادقانه دارند. پیش از این وابستگی بوجه کشور به نفت بوده و پس از تحریم ها این رویه تغییر کرده و به سمت تامین هزینه ها از مسیر مالیات ستانی حرکت کرده است.
پارسا گفت: حرکت جدیدی با هدف نوین‌سازی نظام مالیاتی کشور آغاز شده است که با سیستم نوین مالیاتی، تشخیص‌ مالیات براساس اطلاعات واقعی و مستندات قطعی انجام می گیرد و نتیجه آن حرکت مالیات‎ستانی به سمت عدالت محوری است.
پارسا گفت: این سازمان با قوت، مدرن سازی و نوین سازی نظام مالیاتی را دنبال می‎کند  تلاش می کند نظام مالیاتی از شکل سنتی به سمت تشخیص‌های دقیق و مبتنی بر واقعیت‌های زندگی مردم در بیاید.
وی با تاکید بر اینکه تحقق نظام مالیاتی هوشمند، اقتصاد کشور را به سمت توسعه پایدار و همه جانبه سوق می‌دهد، تصریح کرد: هوشمندسازی نظام مالیاتی منجر به شفاف‌سازی اقتصاد می‌شود و اقتصاد شفاف نیز عدالت اقتصادی، بهبود کسب و کار و رونق اقتصادی را به دنبال دارد.
پارسا با طرح این سوال که برای تامین هزینه امور حاکمیتی دولت با چه نرخی و تا چه اندازه ای باید مالیات از بخش های مختلف گرفت، تصریح کرد: در کشورهای پیشرو بیش از ٩٥ درصد از مردم اظهارنامه صادقانه می دهند و نرخ های مالیاتی بدنبال هدف مالیاتی است و تصاعدی و متناسب با درآمد، ثروت و مصرف تعیین می شود و ٥ درصدی هم صادقانه اظهارنامه نمی دهند ریسک بالایی را متحمل می شوند.
وی گفت: در ایران بین ٧ تا ٨ درصد از درآمدهای جامعه به عنوان مالیات در اختیار دولت قرار می گیرد و با این رقم نمی توان تمام اقدامات مورد نیاز را انجام داد. وی اعلام کرد: بین ٣٠ تا ٣٥ درصد از رقم ٢٥ درصد کل تولید ناخالص داخلی از نفت و ٣٥ تا ٤٠ درصد از مالیات و مابقی از طریق استقراض و چاپ اوراق تامین شده است.
رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: دسترسی به تمامی اطلاعات درآمدی، تولید، صادرات، واردات، تراکنش ها و حساب ها پیش نیاز اخذ مالیات هوشمندانه و عادلانه و مانع فرار مالیاتی است.
وی گفت: اخذ مالیات در کشور کاملا الکترونیکی است؛ لازم به ذکر است، مالیات الکترونیک با اخذ مالیات هوشمند متفاوت است. در نظام مالیاتی هوشمند سازمان مالیاتی به تمام اطلاعات دسترسی دارند و راهی برای فرار مالیاتی باقی نمی ماند خوشبختانه در قانون پیش بینی شده که هیچ دستگاه دولتی و غیردولتی عذر و بهانه ای برای عدم ارائه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی ندارد و پیش نویس قانون جدیو مالیات های مستقیم تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، در این پیش نویس، موضوع ساماندهی معافیت ها، پایه های مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی بر سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد مطرح شده است.
وی با رد معافیت کامل بخش های اقتصادی از مالیات در دنیا، گفت: به عنوان مثال شاید ٨٥ درصد از بخش کشاورزی در ایران ضعیف است و باید از مالیات معاف باشد اما بالاخره ١٠ درصد از فعالین این بخش درآمد خوبی دارند و ملزم به پرداخت مالیات است، هدف ما حرکت به سمت مالیات ستانی هوشمند و بهره گیریاز  نسل چهارم مالیات ستانی است تا از این مسیر فرار مالیاتی و فساد اداری به حداقل برسد.

 

کد خبر 32314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =