معرفی کتاب "اقتصاد فقیر: بازاندیشی بنیادین در شیوه مبارزه با فقر جهانی "

اثر: آبهیجیت بنِرجی و اِستر دوفلو

کتاب اقتصاد فقیر: بازاندیشی بنیادین در شیوه مبارزه با فقر جهانی یک کتاب غیرداستانی نوشته شده توسط آبهیجیت بنِرجی و اِستر دوفلو است. هر دوی این نویسندگان استاد موسسه فناوری ماساچوست (MIT)  هستند و در سال ۲۰۱۹ موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شدند. این کتاب گزارشی درباره اثربخشی راه‌حل‌های مختلف برای مبارزه با فقر جهانی با استفاده از رویکرد کارآزمایی تصادفی کنترل شده مبتنی بر شواهد است. این کناب در سال ۲۰۱۱ موفق به دریافت جایزه کتاب سال کسب‌وکار فایننشال تایمز و گلدمن ساش شد. ترجمه فارسی این کتاب در سال ۱۳۹۲ توسط انتشارات دنیای اقتصاد وارد بازار کتاب ایران شد

کتاب اقتصاد فقیر یکی از کتاب‌های متفاوت اقتصادی است که بجای نشستن پشت میز و فکر کردن به سوالات کلی اقتصادی، با رفتن به دل جامعه و بررسی نیازهای فقرا به رشته تحریر درآمده است.

عنوان اصلي کتاب، ايهامي ضمني دارد؛ از سويي، شايد به کنايه، به ضعف رشته اقتصاد در برخوردي کارا با مسأله توسعه‌نيافتگي به‌طور کلي و فقر به‌طور ويژه اشاره دارد و از سوي ديگر از رويکردي تازه در اقتصاد توسعه سخن مي‌گويد که به بازانديشي بنيادين در فهم اقتصاد فقرا و ماهيت پديده فقر منجر مي‌‌شود. از اين رو مخاطبين اين کتاب نه‌تنها دانشجويان و دانش‌آموختگان رشته‌هاي اقتصاد، جامعه‌شناسي و روان‌شناسي بلکه همچنين همه افرادي هستند که دغدغه بهبود وضع فقرا را دارند. اين کتاب يکي از منابع اصلي مباحث توسعه و برنامه‌هاي فقرزدايي در جهان به‌شمار مي‌رود. کتاب حاضر حاصل سال‌ها پژوهش ميداني براي بررسي جزئيات زندگي‌ بسيار پيچيده فقرا و مسائل درهم‌تنيده با آن مانند سطح پايين بهداشت و تحصيلات در مناطق فقير‌نشين کشورهاي در حال توسعه است. نويسندگان کتاب، آبهيجيت بنِرجي هندي و اِستر دوفلو فرانسوي، بيش از پانزده سال از عمر خويش را صرف بررسي زندگي فقرا در روستاهاي هند، مراکش، کنيا، اندونزي و بسياري ديگر از کشورهاي درحال توسعه کرده‌‌اند. 

کد خبر 32669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =