کرونا و فاصله گذاری اجتماعی-اقتصادی

سردرگمی و فضای ملتهب حاکم بر اکثر کشورهای جهان که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در امر فاصله گذاری اجتماعی نقش آفرینی می کنند، موجب شده است که آثار خود را بر کلیه فعالیت ها کم کند.

به گزارش اگزیم نیوز، رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران در یادداشتی تشریح کرد: فاصله گذاری اجتماعی این روزها معتبرترین روش برای کُند کردن روند شیوع بیماری کوئید ۱۹ شناخته شده است. اما همه افراد امکان دورکاری ندارند، خیلی از کارکنان شاغل یدی یا خدماتی همچنان مجبورند برای کار کردن به بیرون از خانه بروند.

خبرگزاری رویترز با استفاده از داده های مکان‌یابی میلیون‌ها گوشی هوشمند در آمریکا مجموعه نقشه ها و نمودارهای را منتشر کرده که نشان می‌دهد، عادات سفر از زمان شروع فاصله گذاری های اجتماعی در این کشور تغییر کرده‌اند. این داده‌ها نشان می دهد بین درآمد و اجرای فاصله گذاری اجتماعی و اقتصادی رابطه قوی وجود دارد. یکی از این نقشه ها که داده های درآمد و عادات مسافرت مردم را مقایسه کرده نشان می‌دهد در مناطقی با درآمد بالا میزان رفت و آمد مردم کمتر است و حتی در بخش‌هایی که درآمد خیلی بالا دارند، تقریباً هیچ رفت و آمدی صورت نمی گیرد که یعنی ساکنان آنها امکان دورکاری دارند.

به همین ترتیب اجرای فاصله گذاری اجتماعی برای خیلی از کارگران کم درآمد غیر ممکن است. در مناطق کم درآمد تنوع بیشتری در عادت رفت و آمد مردم وجود دارد. برخی ها کمتر رفت و آمد می کنند اما خیلی ها به همان میزان قبل و یا حتی بیشتر از حد معمول رفت و آمد دارند.

دلیل این موضوع آن است که ساکنین این مناطق گزینه دیگری پیش روی خود ندارند. فاصله گذاری اجتماعی-اقتصادی امتیازی نیست که هر شهروندی تمکن مالی برای آن داشته باشد. سرکار نرفتن یعنی از دست دادن شغل و از دست دادن شغل یعنی نداشتن درآمد. در برخی موارد هم ادامه رفت و آمدها به معنی اعتراض و نافرمانی مدنی است.

به گزارش رویترز در بخش هایی که طی انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶ رای داده‌اند و اغلب مناطق روستایی را شامل می شود در مقایسه با مناطق شهری و جوامعی که جوان تر هستند، تغییر محسوسی در عادات سفر مشاهده نشده است. بنابراین این جمله که عموماً شنیده می شود، ویروس کرونا کاری به نژاد، طبقه یا کشور خاصی ندارد، کاملا درست نیست. این موضوع در تئوری شاید درست باشد؛ اما در عمل و در دنیای واقعی مثل هر مورد دیگری آسیب پذیرترین اقشار جوامع را بیشتر هدف قرار می‌دهد چون آنها بیشتر در معرض ابتلا هستند.

در این رابطه طرح فاصله‌گذاری هوشمند می‌تواند، اثرات اجتماعی-اقتصادی آن را در مدل های متعارف و یا امتحان شده در اختیار مدیران جامعه قرار داده و سپس نتایج هر مرحله اجرا را ارزیابی و سپس در تناسب اقتصادی اجتماعی پیاده سازی نماید.

در این رابطه باید گفت که کرونا طرح فاصله گذاری هوشمند را در اکثر کشورهای جهان موجب گردید و بر پایه این مدل روزآمد موجب شد که با حفظ فاصله بهداشتی و نیز دیگر تدابیر بازدارنده از زیر پا گذاشتن فاصله بهداشتی و دیگر تدابیر معمولی در این امر مهم موجب توزیع متناسب اقتصاد در جامعه شوند. لذا اگر مدل های تدوین شده در این زمینه برای کشورهای غربی را معیار سنجش قرار دهیم از سرگیری کار در بخش خصوصی می تواند به میزان زیادی از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی پایان داده و نتایج حاصل از آن یعنی فاصله گذاری اقتصادی را محدود و یا حتی پایان دهد.

از این رو کشورهای فراوانی را می‌توان مثال زد که خانه نشینی و دورکاری را همچنان بر پا و پایدار نموده و تعدیل منابع اقتصادی را برای اقشار متوسط جامعه فراهم سازی کرده اند. در این رابطه و بر اساس مدل های جهانی در مقابله با ویروس کرونا باید گفت که شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها می توانند در تب و تاب اپیدمی که این بیماری وارد شده و بدون شتاب و با یک برنامه‌ریزی منسجم ضمن مقابله با بیماری فوق طرح جامع فاصله‌گذاری اجتماعی اقتصادی را قوت بخشند.

در این میان باید مراقب باشیم که پیاده سازی طرح اولاً با جامعه گسترده بخش خصوصی همگام باشد و در ثانی یک نقشه جامع مقابله با بیماری فوق را دنبال نموده و رصد افراد مشکوک را مورد توجه قرار دهد. فرایند متمرکز برای بهره گیری از داده های شهروندان در کشورهای مختلف نشانگر جلوگیری از فرایند از هم گسستگی داده ها و یا پیچیدگی جمعیت، سکونت های غیررسمی، حاشیه نشینی، جمعیت شناور و یا کم اظهاری عمومی در استان‌ها و شهرهای مختلف ایجاد نماید که در این حالت با کمک و مدد گرفتن از مدیران شرکت‌های دانش بنیان می توان از مدل نظام تکمیل داده ها استفاده نموده و به این صورت طرح فاصله گذاری اجتماعی و اقتصادی را به مرحله نهایی خود نزدیک و یا اجرایی نمود.

فراموش نکنیم که در اکثر کشورهای جهان یکی از محورهای فاصله گذاری اجتماعی و حفظ فعالیت‌های اقتصادی ضرورت در اختیار داشتن یک سامانه هوشمند است که از طریق آن بتوان ظرفیت دورکاری در سازمان ها، ادارات و کلیه نهادها را تنظیم و در صورت مناسب بودن به اندازه خود به پویایی نزدیک کنیم. در این حالت کلیه افراد در اجرای این طرح مشارکت نموده و دولت می‌تواند با کمک بخش خصوصی نسبت به آن دسته از افرادی که الزاماً طرح فاصله گذاری را اجرایی نموده اند شناسایی و با اهرم های مختلف مثل دستیابی به کف اقتصاد خانواده و یا افراد، انگیزه آنان را جلب و هدایت نماید.

ضمناً یکی از مهم‌ترین اهداف هر سامانه هوشمندی برای رسیدن به یک مطلوب آگاهی است که با استفاده از فناوری های ارتباطی و اجرایی میتوان ردیابی و به مرحله اجرا در آورد. در خاتمه ذکر این مطلب ضروری است که دو راهبرد را در کشف زودرس موارد اطلاع و ردیابی مخاطب در مواقع اثبات مشکوک یا مبتلا بودن فرد به بیماری می باید مورد توجه قرار داده تا در کریدورهای ارتباطی بتوان از مداخلات موردی پرهیز نموده و با ایجاد یک فضای فاصله گذاری هوشمند بتوان در به راه انداختن کسب و کارها و حفظ فاصله گذاری اجتماعی به مطلوبیت فاصله گذاری اقتصادی دست یافت. در این باره طرح پلکانی دولت می‌تواند در قالب نظام هوشمند بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها به مرحله اجرایی خود دست یابد.

 

کد خبر 33068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =