ارائه تسهیلات بیشتر در سال «جهش تولید» به تولیدکنندگان

مهرداد جمال ارونقی گفت: مطابق ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی، واردات ماشین آلات خط تولید که به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران، مورد نیاز واحد‌های تولیدی، صنعتی و معدنی مجاز می‌باشد از پرداخت حقوق ورودی معاف است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از گمرک؛ مهرداد جمال ارونقی گفت: مطابق ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی، واردات ماشین آلات خط تولید که به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران، مورد نیاز واحد‌های تولیدی، صنعتی و معدنی مجاز می‌باشد از پرداخت حقوق ورودی معاف است.

وی افزود: با توجه به اینکه به دلایل مختلف، مجوز‌های معافیت از پرداخت حقوق ورودی صادره از سوی وزارت صمت و یا سازمان‌های استانی ذیربط، مورد پذیرش گمرکات اجرائی کشور قرار نمی‌گرفت و در مکاتبات صورت گرفته نیز سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها به دلیل نبود چارچوب مشخص نمی‌توانستند نسبت به ارائه توضیحات لازم درخصوص معافیت صادره اقدام کنند مراتب از سوی این حوزه معاونت به معاونت حقوقی ریاست جمهوری منعکس و آن مرجع نیز با انعکاس توضیحات گمرک ایران به وزارت صمت نظر آن وزارتخانه را استعلام و نهایتاً مقرر شد با تشکیل جلسه مشترک رویه واحدی در این خصوص تدوین و ابلاغ شود.

معاون گمرک ایران اضافه کرد: با توجه به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک با بررسی‌های کارشناسی صورت پذیرفته درخصوص فرآیند بررسی درخواست، صدور و پذیرش مجوز‌های معافیت صادره، در ارائه و اعمال این معافیت‌ها در دامنه شمول گسترده‌تر اتفاق نظر دارند با ابلاغ رویه واحد تدوین شده به مراجع ذیربط، واحد‌های تولیدی مجاز می‌توانند از معافیت حقوق ورودی بیشتری در سالی که بنام «جهش تولید» نامگذاری شده استفاده کرده و بلافاصله نسبت به ترخیص ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید خود از گمرک بدون پرداخت هرگونه وجهی اقدام کنند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: بدیهی است درصورت شمول معافیت برای موارد اشاره شده، مالیات بر ارزش افزوده نیز برای این ماشین آلات و تجهیزات، توسط مرجع ذیربط بصورت چک دریافت می‌شود تا متعاقباً در فرآیند مربوطه بازدید و در وقت لازم نسبت به استرداد چک‌های مربوطه به واحد‌های تولیدی مربوطه اقدام شود.

 

پرداخت تسهیلات صادراتی براساس میزان صادرات
 

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۱۳۹۸ در خصوص پرداخت تسهیلات با نرخ‌های ترجیحی به صادرکنندگان، از انجام هماهنگی با معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت استفاده صادرکنندگان از منابع و اعتبارات موجود در تبصره ۱۸ قانون بودجه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در این خصوص اظهار داشت: در تلاش هستیم تا فرآیند پرداخت تسهیلات صادراتی از محل منابع ریالی و ارزی صندوق توسعه ملی به صورت برخط و از طریق سامانه انجام شود ضمن آنکه اهلیت صادرکنندگان متقاضی صرفا توسط سازمان توسعه تجارت ایران و براساس شاخص‌های موجود مشخص خواهد شد.

وی میزان صادرات را یکی از شاخص‌های پرداخت تسهیلات ذکر کرد و افزود: صادرکنندگانی که نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات اقدام نکرده‌اند، امکان دریافت تسهیلات با نرخ ترجیحی و رقابتی را نخواهند داشت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تسهیلات صادراتی از محل منابع صندوق توسعه ملی فقط به صادرکنندگان تعلق گرفته و تولیدکنندگانی که برای اولین بار قصد صادرات دارند، به شرط رفع تعهدات خود در خصوص بازگشت ارز، می‌توانند از کمک سود تسهیلات صادراتی که توسط سازمان توسعه تجارت ایران و در صورت ابلاغ و تخصیص اعتبارات مربوط به مشوق‌های صادراتی، استفاده کنند.

زادبوم در پایان ضمن تاکید بر حمایت از توسعه و تجهیز زیرساخت‌های صادراتی در سال جهش تولید، گفت: هماهنگی‌های لازم صورت پذیرفته تا سرمایه‌گذاران پایانه‌ها و سایر زیرساخت‌های صادراتی قادر باشند از تسهیلات مندرج در تبصره ۱۸ استفاده کنند.

کد خبر 33138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =