توسعه صادرات در دوران پساکرونا

محمد رضا مودودی می گوید: بحران اقتصادی ناشی از کرونا می تواند یک فرصت بی نظیر برای تدوین استراتژی در مگاپروژه های صادراتی باشد تا پس از بازگشت اقتصاد جهانی به حالت قبل و با خروج از رکود جهانی در آن زمان با تنوع کالاها و محصولات برای بازارهای بزرگ تر منطقه ای و جهانی یک خیز بلندمرتبه برداریم.

محمد رضا مودودی سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران در مصاحبه با اگزیم نیوز عنوان کرد: اگر تجارت و بازار وجود نداشته باشد طبیعتا تولید هم وجود نخواهد داشت تولید و تجارت دو موضوع جدا از هم نیست و کاملا به یکدیگر وابسته هستند اساسا تولید بر محور بازار شکل می گیرد، زمانیکه می خواهیم وارد بازارهای منطقه ای شویم و به عنوان مثال اگر برای بازار 400 میلیون نفری کشورهای همسایه در حال برنامه ریزی صادراتی هستیم باید توجه کنیم که در کدام بخش ها کالاهای دارای مزیت نسبی لازم برای رقابت با نمونه های خارجی در بازارهای جهانی را دارا هستیم.

مودودی با اشاره به ظرفیت های صادراتی به کشورهای همسایه گفت: در سال گذشته وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت مطرح کردند که سهم 2 درصدی ما از بازار 1200 میلیارد دلاری کشورهای همسایه با ارزش 24 میلیارد دلار را طی یک برنامه به 4 درصد افزایش دهیم که  تقریبا 48 میلیارد دلار می شود و همان زمان هم روی این موضوع خیلی بحث ها و تحلیل های متفاوتی شکل گرفت مبنی بر اینکه برنامه و استراتژی وزارت صمت برای افزایش صادرات 24 میلیارد دلاری  به کشورهای همسایه به 48 میلیارد دلار چیست و چگونه قرار است این برنامه محقق شود در حالیکه کل ارزش صادرات کشورمان 44 میلیارد دلار بود.

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت با اشاره به لزوم تدوین استراتژی و برنامه دقیق توسعه صادرات به کشورهای همسایه، عنوان کرد: در عمل زمانیکه یک چنین برنامه ای برای توسعه صادرات در نظر گرفته می شود به عنوان مثال باید بگوییم برای این دسته از کالاها برای بازار این کشورها توسط این شرکت های تولیدی حساب باز کرده ایم و می توانیم برنامه توسعه صادرات مان را به کمک آنها به پیش ببریم پس در برنامه ریزی های  این چنینی باید مثلث کالا، کشور و شرکت شکل بگیرد.

وی با اشاره به تاثیرات بحران کرونا بر تجارت با کشورهای منطقه مطرح کرد: وقتی از صادرات به کشورهای همسایه سخن می گوییم به خصوص با پیش آمدن بحران کرونا و رکود بی سابقه جهانی در طی 100 سال اخیر، باید انتظار انقباضی شدن برنامه های واردات کالاها از طرف اکثر کشورهای جهان باشیم، به نظر می رسد این انقباض اقتصادی که در سطح جهان به دلیل رکود ناشی از کرونا شکل می گیرد موجب ایجاد محدودیت های وارداتی می شود زیرا در وهله اول حمایت از تولید داخلی برای شان اولویت اول را پیدا خواهد کرد به عنوان مثال بازار عراق که درآمدهای نفتی اش را به دلیل سقوط بی سابقه قیمت انرژی در بحران کرونا از دست داده و از طرف دیگر با بحران بیکاری جوانانش مواجه است واردات خودش را برای حمایت از تولید و اقتصاد ملی کاهش می دهد بنابراین با اطمینان می توان پیش بینی کرد در سال پیشرو کشور عراق محدودیت هایی برای واردات کالاها وضع خواهد کرد.

مودودی در ادامه افزود: آمار صادرات فروردین ماه سال 1399 نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به 40 درصد کاهش داشته است پس ما باید انتظار کاهش میزان صادرات و تجارت خارجی را با وجود بحران اقتصادی ناشی از کرونا داشته باشیم. از طرف دیگر این می تواند یک فرصت بی نظیر برای تدوین استراتژی در مگاپروژه های صادراتی باشد تا پس از بازگشت اقتصاد جهانی به حالت قبل و با خروج از رکود جهانی در آن زمان با تنوع کالاها و محصولات برای بازارهای بزرگ تر منطقه ای و جهانی یک خیز بلندمرتبه برداریم.

کد خبر 33220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =