افزايش سرمايه بانك توسعه صادرات به نفع صادرات كشور است

پيشنهادهاي بانك توسعه صادرات در خصوص رفع محدوديت هاي قانوني، افزايش سرمايه و معافيت هاي مالياتي درست و بجا و به نفع جريان صادرات كشور است.

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس در آستانه بيست و نهمين سالگرد تاسيس بانك توسعه صادرات ايران در ديدار با مديران اين بانك با بيان مطلب فوق افزود: راهكارهاي مطرح شده در جهت حمايت از تامين مالي صادرات کاملا درست و به جاست و پيشنهاد مي کنم موارد مطروحه را که در يد اختيارات مجلس است به کميسيون اقتصادي ارائه کنيد؛ تلاش ما اين است که در کمترين زمان ممکن پيگيري هاي لازم در اين رابطه انجام شود.

دکتر محسن پور ابراهيمي پس از استماع گزارش عملکرد بانک توسعه صادرات، سياست ها و عملکرد اين بانک را شايسته تقدير دانست و گفت: پيشنهادهايي که در جلسه مطرح شد، قابل تامل و بررسي است و طبيعتا اين رويه دو سويه خواهد بود؛ مجلس و دولت نيز انتظاراتي از بانک توسعه صادرات دارد و در نهايت اين تعامل دوسويه به نفع صادرات کشور خواهد بود.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي صادرات را در شرايط فعلي اقتصاد کشور و نياز مبرم به ارزآوري، همچون آب حيات دانست و گفت: موضوع صادرات در کميسيون اقتصادي مجلس در اولويت مباحث قرار دارد و در اين ميان نقش بانک توسعه صادرات در اين حوزه بر کسي پوشيده نيست و بسيار حائز اهميت است.

وي تصريح كرد: طبيعي است در شرايط فعلي تحريم ها و جنگ اقتصادي و ضرورت  حمايت از صادرات، نمي توان نحوه عملكرد بانک توسعه صادرات را با شرايط و دوران عادي اقتصادي مقايسه کرد.

پور ابراهيمي بر اهميت خلاقيت و نوآوري در اداره بانک هاي توسعه اي همچون بانک توسعه صادرات تاکيد کرد و گفت: رييس کل بانک مرکزي اعلام کرده که ۲۷ ميليارد دلار ارز صادرات غير نفتي به کشور برنگشته است؛ بانک توسعه صادرات هم به عنوان بانک تخصصي حامي صادرات، در اين زمينه بررسي هاي لازم را انجام داده و راهکارهاي خود را براي رفع اين چالش ارائه کند.

پور ابراهيمي تعدد نرخ ارز را يکي از عوامل مهم بي انگيزگي صادرکنندگان در بازگرداندن ارز خود به کشور دانست و گفت: اين مساله تاثير منفي خود را بر اقتصاد کشور گذاشته است و بايد براي آن چاره انديشي شود.

رييس کميسيون اقتصادي مجلس از مديرعامل بانک توسعه صادرات خواست تا برنامه پيشنهادي خود را براي شرايط دشوار فعلي و حتي شرايط سخت تر به دولت ارائه کند، پور ابراهيمي گفت: مهمترين موضوع امروز در حوزه اقتصادي پاسخ به اين سوال است كه چگونه مي توانيم در عرصه اقتصادي امروز فعاليت كنيم و ارزآوري را تداوم دهيم؛ انتظار مي رود روشي متفاوت از رويکرد عادي در پيش بگيريم.

وي اظهار داشت: امروز آمريکا ده ها مجموعه اقتصادي را بسيج کرده تا ايران را در حوزه اقتصادي به ويژه در زمينه مبادلات ارزي زمينگير کند؛ اين رويکرد، آرايش جنگي دشمن است؛ آمريکا تمام قد وارد اين جنگ اقتصادي شده، حال بايد ببينيم آيا ما براي اين جنگ آماده هستيم يا خير؟

پورابراهيمي گفت: درخواست ما از بانک توسعه صادرات اين است که در شرايط جنگ اقتصادي، راهکارهاي خود را براي عبور موفق از چالش هاي پيش روي صادرات به ما ارائه کند.

وي از آمادگي و حمايت مجلس به بانك توسعه صادرات خبر داد و گفت: بانک توسعه صادرات مي تواند حداقل  معادل يک چهارم ظرفيت اقتصاد کشور در حوزه صادرات تسهيلات و خدمات ارائه کند؛ مجلس مي تواند به بانک توسعه صادرات در اين زمينه کمک کرده و ظرفيت خدمات رساني اين نهاد حمايتي را به چند برابر ظرفيت فعلي برساند.

رييس کميسيون اقتصادي کشور در ادامه اين نشست گفت: بانک توسعه صادرات به دليل دولتي بودن، محدوديت هايي دارد؛ از آنجايي که بار صادرات غير نفتي بر دوش بخش غير دولتي است مي توان ساختاري را در زير مجموعه بانک تعريف کرد که بخش خصوصي بتواند از تجهيز منابع استفاده کند.

به گفته وي، اين همکاري مي تواند با جذب سرمايه بخش خصوصي از مسير انتقال گردش مالي به بانک توسعه صادرات، اين  بانک را از افزايش سرمايه از سوي دولت بي نياز کند؛ پيش نياز اين کار برداشتن محدويت هاي دولتي در اين بانک است.

اين نماينده مجلس با پيشنهاد اينكه شايد بتوان سهام بانك توسعه صادرات را عرضه كرد و آن را از حالت دولتي خارج كرد گفت: بانک توسعه صادرات بايد در اين زمينه از تجربيات جهاني استفاده کرده و پيشنهاد خود اعم از ارائه سهام بانک، کاهش سهم دولت و ديگر راهکارهاي عملياتي به مجلس ارائه کند.

پورابراهيمي در حوزه محدوديت در نقل و انتقالات ارزي گفت: استفاده از ظرفيت ارزهاي ديجيتال در بحث تبادلات بانکي پيشنهادي است که کميسيون اقتصادي بر آن تمرکز دارد؛ مي خواهيم بدانيم چطور مي توان وارد حوزه توليد ارز ديجيتال شد و در اين بخش ظرفيت سازي کرد. دولت از پبشنهاد و برنامه هاي بانکها و نهادهاي تخصصي در اين زمينه استقبال مي کند.

کد خبر 33700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =