میانگین روزانه واردات ۶ هزار تن افزایش یافت/ مخالفت گمرک با واردات خودروهای آمریکایی

رییس کل گمرک ایران با اشاره به مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی دولت بعد از سفر معاون اول رییس جمهور به بنادر جنوبی کشور، گفت: این موضوع به قدری در کاهش رسوب و ماندگاری کالا در گمرکات موثر بود که میانگین واردات روزانه کشور ۶هزار تن افزایش داشت.

مهدی میراشرفی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره حجم باقی مانده کالاهای اساسی بعد از سفر معاون اول رییس جمهور و ابلاغ مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی دولت در این زمینه اظهار داشت: براساس مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی دولت که از روز ۱۱ آبان ماه امسال به گمرک ابلاغ شد، به ما اجازه داده شد تا با تسهیلات نسبت به ترخیص درصدی از کالاها اقدام کنیم.

وی توضیح داد: براین اساس ترخیص درصدی برای کالاهایی رخ داد که ارز به واردکننده تخصیص داده شده ولی تامین یا انتقال آن انجام نشده بود و با این مصوبات این امکان به گمرک داده شد تا کالاهایی که از سوی وزارت صمت به آن معرفی می‌شوند را بدون کد رهگیری بانکی به طور درصدی ترخیص کند.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه سه مانع اصلی رسوب و ماندگاری کالا در گمرکات، عدم اختصاص کد رهگیری بانکی و عدم انتقال مابه‌ازای کالاهای خریداری شده و اخذ اسناد بود، تصریح کرد: البته در اینجا منشا ارز برای واردات مشخص و تخصیص نیز اتفاق افتاده است ولی سیستم تراستی یا گاها صرافی امکان تبادل پول را نداشته است؛ برای واردکننده در اینجا گشایش اعتبار رخ داده و مبلغ ریالی آن حتی تا ۱۳۰ درصد به بانک عامل پرداخت شده ولی ارز در انتقال با مشکل مواجه شده است.

رییس کل گمرک ادامه داد: در اینجا به گمرک اجازه داده شد تا کالاهایی که شرایط اینچنینی دارند را به طور درصدی ترخیص کند و میزان باقی مانده ارز، در گمرک بماند تا ارز تامین شده و با بانک عامل تسویه شود.

میراشرفی خاطرنشان کرد: تاثیر این موضوع بر کاهش رسوب و ماندگاری کالاها در گمرک به اندازه‌ای موثر بود که میانگین روزانه واردات کالاها در کشور را ۶ هزار تن افزایش داد. میانگین روزانه واردات به کشور در سال گذشته ۹۵ هزار تن بود که در حال حاضر و بعد از مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی دولت به ۱۰۱ هزار تن رسیده البته ما در برخی از روزها تا ۳۸۰ هزار تن کالا در یک روز ترخیص کردیم.

۲ دلیل کاهش رسوب و ماندگاری کالاها در گمرکات

وی ادامه داد: اگر شرایط بدتری را از حیث رسوب و ماندگاری کالا در گمرکات شاهد نیستیم، ۲ دلیل عمده دارد؛ اول به دلیل اجازه به گمرک در زمینه ترخیص درصدی از کالاها و دیگری استفاده از ماده ۴۲ قانون امور گمرکی است.

معاون وزیر اقتصاد توضیح داد: براساس ماده ۴۲ قانون امور گمرکی، رییس کل اجازه دارد کالاها را با حداقل اسناد و به شرط دریافت حقوق و عوارض گمرکی ترخیص تا صاحب کالا بتواند با اخذ تعهد تعهدات خود را ایفا کند.

میراشرفی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان بزرگی مانند ایران خودرو و سایپا استفاده خوبی از ماده ۴۲ قانون امور گمرکی طی این مدت داشتند و برخی از قطعات مورد نیاز خودروهای خود را با وجود مشکلات مربوط به ارز و اسناد، وارد کردند.

درخواست برخی صاحبان کالاهای اساسی برای دریافت ارز ترجیحی

رییس کل گمرگ در ادامه گفت‌وگوی خود با اگزیم نیوز ادامه داد: البته باز هم به نحوی شاهد هستیم که ماندگاری برخی از کالاها از جمله کالاهای اساسی ظرف روزهای گذشته افزایش یافته که دلیل عمده آن نیز به انتظار صاحبان این کالاها برای دریافت ارز ترجیحی بازمی‌گردد.

وی گفت: صاحبان این کالاها راضی نیستند تا کالاهای وارداتی‌شان که ارز ترجیحی نگرفته‌اند را به صورت اعتباری یا درصدی از گمرک ترخیص کنند.

معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: خواسته فعالان اقتصادی در این بخش نیز این است که تسریعی در تامین و تخصیص ارز ترجیحی برای آنها به وجود بیاید و امیدواریم با گشایش‌هایی که در حال انجام است، این روند نیز به سمت کاهش و عادی شدن پیش برود.

مخالفت با واردات خودروهای آمریکایی

رییس کل گمرک درباره ترانزیت خودروهای آمریکایی بین مناطق آزاد نیز اظهار داشت: گمرک در نامه‌ای مکتوب با توجه به مقررات حاکم بر کشور مخالفت خود را با ترانزیت خودروهای لاکچری با ساخت یا مبدا آمریکا به سایر مناطق آزاد اعلام کرد.

وی توضیح داد: برخی از مناطق آزاد مانند حسن رود، ماکو و اروند که برد(مساحت) محدودی ندارند، ممکن بود این شائبه به وجود بیاید که از رانتی برای ورود یا ترانزیت این خودروها استفاده کنند و ما نیز به استناد مقررات حاکم بر کشور بخشنامه‌ای را در این خصوص صادر کرده و محدودیت تردد برندهای مربوط به خودروهای لوکس و لاکچری آمریکایی را در این زمینه اعلام کردیم.

میراشرفی در عین حال تصریح کرد: البته این موضوع مشمول سایر خودروها نمی‌شود و در حال حاضر نیز در مناطقی مانند کیش، قشم و چابهار، فرد اجازه خروج موقت یک ماهه را با خودروی خود به سرزمین اصلی دارد و می‌تواند با کسب مجوز از این مناطق وارد سرزمین اصلی شده و باز به منطقه آزاد بازگردد.

کد خبر 40384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =