دستیابی به فرایندهای دیجیتال یکپارچه از طریق اتصال فرایند گزارشگری داخلی به گزارشگری نظارتی به کمک ایکس‌بی‌آرال جی‌ال

گزارش دستیابی به فرایندهای دیجیتال یکپارچه از طریق اتصال فرآیند گزارشگری داخلی به گزارشگری نظارتی به کمک ایکس‌بی‌آرال جی‌ال توسط پژوهشکده پولی و بانکی تدوین شد.

به گزارش اگزیم نیوز از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، در چکیده این گزارش آمده است: با گسترش و تعدد سامانه‌های اطلاعاتی، تعامل‌پذیری، یکپارچه‌سازی، و برقراری ارتباط میان داده‌های آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار شده است. این امر در حوزهٔ بانکی نیز نیاز به ارائهٔ گزارش‌های بالادستی و ردگیری داده‌ها در گزارشگری دارد که یکی از چالش‌های مهم در این حوزه است. در این راستا، رویکرد ایجاد سامانهٔ بانکی متمرکز و پوشش تمام نیازهای اطلاعاتی، با توجه به گستردگی و تنوع سامانه‌ها و تغییر مداوم نیازمندی‌ها، برای بانک‌های بزرگ و قدیمی کافی نیست که در تهیهٔ گزارش‌های بالادستی به داده‌های شرکت‌ها و مؤسسات وابسته احتیاج دارند. ازاین‌رو، به راهبری در یکپارچه‌سازی داده‌ها و گزارشگری مالی نیاز است که امکان استخراج مستقل داده‌ها از هر سامانه، بدون نیاز به دسترسی خاص و اطلاع از ساختار، پایگاه‌دادهٔ ذی‌ربط را فراهم کند. به این منظور، راهکاری مبتنی بر زبان گزارشگری تجاری توسعه‌پذیر (ایکس‌بی‌آرال) با نام ایکس‌بی‌آرال جی‌ال پیشنهاد شده است که امکان خودکارسازی فرایند گزارشگری داخلی و اتصال داده‌های داخلی به فرایند گزارشگری نظارتی را فراهم می‌کند. باوجوداین، راه‌اندازی سازوکاری مبتنی بر این فنّاوری نیازمند در نظر گرفتن مفاهیم بومی و میان‌افزارهای فنی مناسب است؛ ازاین‌رو در این گزارش، شناخت اجزا و اقلام ایکس‌بی‌آرال جی‌ال و بومی‌سازی آن‌ها، معماری کلان میان‌افزار و ابزارهای لازم برای بهره‌مندی از ساختارهای اطلاعاتی بومی‌سازی‌شده، در کنار پیشنهادهایی برای پیاده‌سازی و استقرار مناسب این فنّاوری ارائه می‌شود.

در بخش نتیجه گیری و کارآیی نیز آمده است:

با مطالعات انجام‌شده در این پژوهش مشخص شد که وضعیت موجود تهیهٔ گزارش‌های یکپارچه دارای نواقص زیاد است که دشواری‌های زیادی را در جریان فرایند گزارشگری ایجاد کرده است. با توجه به مختصات سامانه‌های بانکی و نیازمندی‌های موجود، نیاز به رویکردی مستقل از پلتفرم وجود دارد که نیازمند کمترین تغییر در سامانه‌ها و ساختار داده باشد؛ ازاین‌رو، ایکس‌بی‌آرال جی‌ال به‌عنوان رویکردی جهانی با چنین ویژگی‌هایی معرفی شد. با توجه به نیاز به زیرساخت‌های داده‌ای بومی و زیرساخت‌های فنی در رویکرد فوق، در این پژوهش راهکارهایی به این منظور ارائه شد. این طرح به‌عنوان رویکرد اولیه، دارای نواقص فراوانی است که لازم است در ادامه به کمک پروژه‌های کلان و مشارکت ذی‌نفعان مختلف و همچنین پروژه‌های پژوهشی و دانشگاهی پوشش داده شود. برخی از کارهای آتی در این زمینه به شرح زیر است:

v استخراج اقلام بومی موردنیاز برای ایکس‌بی‌آرال جی‌ال؛

v توسعهٔ توابع مشابهت به‌منظور استخراج نگاشت‌های مناسب؛

v تدوین الگوریتم‌های هوشمند به‌منظور استفاده در ابزارهای نگاشت‌گر؛

v تصمیم‌گیری در مورد توسعهٔ رده‌شناسی خلاصهٔ دفتر کل؛

v طراحی میان‌افزاری مبتنی بر معماری پیشنهادی؛

v اجرای پروژه‌های موردی برای سامانه‌های مختلف؛ و

v پیاده‌سازی پروژهٔ پایلوت در بانک نمونه

کد خبر 40482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =