تولید زنجیره‌ای، راهکار کاهش قیمت لوازم خانگی است

عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: راهکار کاهش قیمت لوازم خانگی در کشور، تولید زنجیره‌ای با تیراژ بالا و ممانعت از واردات از خارج است.

به گزارش اگزیم نیوز، علی آقامحمدی عصر روز پنجشنبه در آیین افتتاح خط تولید جدید ماشین لباسشویی گروه صنعتی انتخاب الکترونیک اصفهان در جمع کارکنان این گروه صنعتی اظهار داشت: نخستین وظیفه مسوولان برای حفظ تولید داخلی در شرایط تحریم و فشارهای بیگانگان، این است که چرخ‌های اقتصاد ایران را بگردانند.

وی افزود: بیگانگان اعتراف کرده‌اند که هرچقدر فشارها بر ایران بیشتر باشد، استقلال این کشور بیشتر می‌شود و اکنون ما باید در دوران پساتحریم، افق آینده کشور را با طراحی سازماندهی شده، ایجاد و با شعار و شعور انقلابی از تولیدکندگان داخلی حمایت کنیم.

عضو تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: یکی از راهکارها ایجاد تولیدات زنجیره‌ای لوازم خانگی مُنطبق با فناوری روز است به نحوی که مقرون به صرفه و ارزان باشد و براحتی  نیز در دسترس آسان همگان قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: بر این اساس مجموعه تولیدکنندگان با انسجام ارائه محصول جدید در کشور باید پلتفرم‌ها، زیرساخت‌ها، آزمایشگاه، لُجستیک و فروش را برقرار کنند و به فکر فناوری آینده باشند.

آقامحمدی اضافه کرد: اخیرا جلساتی برگزار شده تا با همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی، این حلقه زنجیره‌ای تاسیس شود که تدابیر همه‌جانبه و رویکردهای جهانی در آن دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم، قیمت‌گذاری و فروش محصول به طبقه پایین جامعه است، افزود: می‌توان برخی از محصولات لوازم خانگی را بدون "آپشن" و با کیفیت اصلی ارائه کرد تا همه مردم، توانایی خرید آن را داشته باشند.

عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: ما در ایران ۶۲ درصد حقوق بگیر داریم که قدرت خرید زیادی ندارند لذا نمی‌توان هزینه‌ها را بالا در نظر گرفت اما می‌توان تولیداتی با قیمت پایه و تیراژ بالا تولید کرد.

آقامحمدی با اشاره به اینکه ما در یکسری از صنایع بدلیل قیمت بالا، نداشتن فناوری یا بدلیل تنوع محصولات تولیدات خارجی، مجبور به واردات هستم، تصریح کرد: همین امر موجب می‌شود محصولات داخلی کنار رود و ما برای جبران این وضع باید محصولات را با قالب‌هایی بسازیم که توانایی تولید بالا و مقرون به صرفه را داشته باشند.

عضو تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مشکل فعلی شرکت‌های مختلف لوازم خانگی تولید، این است که بدلیل تیراژ پایین، محصولات موردنیاز خود را از خارج وارد می‌کنند، به همین دلیل کشورهای خارجی هم براحتی می‌توانند با فشار آوردن، کشور ما را از دور تولید خارج کنند.

 آقامحمدی تاکید کرد: بهترین راه این است که زنجیره‌ای شکل بگیرد تا همه تولیدکنندگان با همکاری هم، علاوه بر رفع نیاز داخل، بازارهای بیرونی را هم تامین کنند.

وی با تاکید بر ضرورت تولید سالیانه ۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور گفت: بخشی از تولید باید به مصرف داخلی برسد و بخشی صادرات شود که این کار توسط تولیدکنندگان داخلی شدنی است و اکنون مقدمات آن فراهم شده است که امیدواریم به نتیجه برسد و بزودی اعلام شود.

عضو تشخیص مصلحت نظام در باره تامین نیاز بازار کشور توسط گروه صنعتی انتخاب گفت: این مجموعه چنین ظرفیتی را در خود ایجاد کرده  است اما بعدا بطور قطع با مشکل بازار مواجه می‌شود و راهی جز این ندارد که با بقیه گروه‌های تولیدی همکاری کنند تا اسکید(قالب) تولید خود را بالا نگه دارد.

وی بیان داشت: تولید بالای محصول، شروع خوبی است اما اگر در آینده شرکت‌های تولیدی خارجی به کشور بازگردند نمی‌توان روی فروش این محصولات با تیراژ بالا حساب کرد.

به گفته آقامحمدی، باید جلوی ورود شرکت‌های خارجی به کشور گرفته شود و محصولات تولیدی نیز ارزانتر و با کیفیت بیشتر عرضه شود و چنین برداشتی بوجود نیاید که با بستن دروازه‌های کشور، کیفیت پایین و قیمت‌ها بالاتر برود.

وی در باره قیمت بالای لوازم خانگی در بازار ایران و کاهش قدرت خرید مردم گفت: اگر روش تولید افزون در مورد یک کالا مثلا تلویزیون اتفاق بیفتد حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد قیمت تمام شده کاهش پیدا می‌کند اما اکنون چون بسیاری از  قطعات آن وارداتی است بیش از ۵۰ درصد قیمت بر نرخ محصول اضافه می‌شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورا اسلامی نیز در این آیین اظهار داشت: شرکت انتخاب در شرایط تحریم و رفتن بسیاری از واحدهای تولیدی خارجی کوشیده است تا نیاز بازار داخلی را تامین کند و اکنون قرار است با خط تولید جدید خود چهار هزار نفر نیز به تعداد کارکنان خود بیفزاید.

به گزارش ایرنا، خط تولید جدید ماشین لباسشویی گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با تولیدچهار هزار دستگاه در روز و اشتغالزایی مستقیم برای ۴۰۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم برای سه هزار نفر با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی افتتاح و راه‌اندازی شد.

 

 

کد خبر 40776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =