عبور پوشش‌های صادراتی صندوق ضمانت صادرات از مرز ۲۰ میلیارد دلار

پوشش‌های صادراتی صندوق ضمانت صادرات طی بیش از یک دهه اخیر از مرز ۲۰ میلیارد دلار گذشت.

به گزارش اگزیم‌نیوز، یکی از عواملی که همواره موجب نگرانی صادرکنندگان می شود، وجود ریسکهای سیاسی و تجاری در روند صادرات آنها است، چرا که تحقق هر یک از این ریسکها موجب عدم وصول وجه کالا و خدمات صادره از سوی آنها می گردد. عدم وصول بموقع مطالبات از خریداران خارجی در اغلب اوقات صادرکننده را در تنگنای مالی قرار داده و در نتیجه باعث ناتوانی وی در ایفای تعهدات مالی وی به اعتبار دهندگان داخلی و گاهی اوقات منجر به ورشکستگی کامل وی می‌شود.

بمنظور تشویق صادرکنندگان به توسعه فعالیتهای صادراتی خود و کاهش نگرانی آنها در این زمینه و ارائه پوششهای لازم به آنها در مقابل ریسک‌های سیاسی و تجاری، دولتها اقدام به ایجاد شرکت‌های بیمه اعتبار صادراتی می کند. این قبیل شرکت های بیمه عمدتاً وابسته به دولت و متکی به حمایت های مالی آن بوده و اغلب ریسک هایی را پوشش می دهند که معمولاً از سوی شرکت های بیمه تجاری قابل پوشش نیستند. در این راستا و بمنظور تامین امنیت مالی صادرکنندگان ایرانی و در نتیجه توسعه موثر صادرات غیرنفتی کشور، صندوق ضمانت صادرات ایران با همکاری آنکتاد، به عنوان تنها شرکت دولتی بیمه اعتبار صادراتی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۵۲ تاسیس شده و فعالیت خود را تحت نظارت مرکز توسعه صادرات ایران آغاز کرد.

البته عمر این سازمان تازه تاسیس چندان طولانی نبود چرا که با بالا رفتن قیمت نفت در نتیجه تحولات سیاسی در منطقه خاورمیانه در اواسط دهه ۷۰ میلادی، درآمد نفتی کشور افزایش یافته و همین موضوع باعث شد که صندوق ضمانت صادرات ایران بدست فراموشی سپرده شده و فعالیت‌های آن بطور کامل متوقف شود. پس از ده سال عدم فعالیت، بار دیگر صندوق ضمانت صادرات ایران به عنوان یک سازمان وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت و با شخصیت حقوقی و مالی مستقل مجددا در سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را آغاز کرد تا به صادرکنندگان در بازیافت موقعیت تجاری خود که در اثر ۸ سال جنگ تحمیلی مختل شده بود، کمک کرده و موجبات افزایش درآمدهای غیرنفتی را فراهم آورد.

این صندوق به پشتوانه حمایت های مالی دولت، علاوه بر پوشش ریسک‌های سیاسی و تجاری صادرات، با صدور انواع ضمانتنامه اعتباری، به تامین منابع مالی مورد نیاز صادرکنندگان نیز کمک می‌کند.

بررسی عملکرد صندوق ضمانت صادرات در حوزه پوشش های صادراتی طی ۱۲ سال گذشته نشان می دهد، بیش از ۲۰ میلیارد و ۷۳۳ میلیون دلار پوشش صادراتی توسط این صندوق از سال ۸۸ تا ده ماهه سال ۹۹ انجام شده است.

بر اساس این گزارش، حجم پوشش صادراتی صندوق ضمانت صادرات از سال ۹۳ تا کنون همواره روند صعودی داشته است و در سال ۹۹ رکود ده ساله را شکسته است.

صندوق ضمانت صادرات ایران از ابتدای سال جاری تاکنون (۱۰ ماهه)معادل ۳.۰۶ میلیارد دلار پوششهای صادراتی ارائه نموده که در مقایسه با مدت مشابه یکساله گذشته که ۲.۶۴۵ میلیارد دلار بوده رشد ۴۳ درصدی را نشان می دهد.

نمودار پوشش صادراتی صندوق ضمانت صادرات در یک دهه گذشته به شرح زیر است:

کد خبر 41559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =