نماینده مجلس: قوانین مزاحم در راه تحقق تولید باید شناسایی و رفع شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تبیین برخی عوامل و موانع جدی بر سر راه رونق تولید و ضرورت عزم همگانی برای تحقق شعار محوری امسال، گفت: تمامی قوانین مزاحم و مانع و دستورالعمل های دست و پاگیر در در بخش های گوناگون در نخستین گام باید شناسایی و اصلاح شود.

به گزارش اگزیم نیوز، حسین حسین زاده روز پنجشنبه در گفت وگویی اظهار داشت: همچنین قوانین پشتیبان ، مکمل و محرک در امر تولید باید جایگزین شود که البته تحقق این مهم خود نیازمند درایت ، وسعت دید ، دوراندیشی و نگاه توسعه مدارانه و بدون تنگ نظری ها است.

نماینده مردم شهرستان های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با یادآوری و نام گذاری سال ها با رویکرد مسایل اقتصادی طی بیش از یک دهه گذشته بر این نکته تاکید دارند که به همان میزان که رونق تولید پیشران توسعه و نقطه عطف برای عبور از تنگناهای اقتصادی کشور است اما در عین حال معتقد هستند که باید موانع و قوانین و یا بروکراسی های اداری فرا روی این مهم برداشته شود.

حسین زاده با بیان اینکه برخی بروکراسی های اداری، سخت گیری های بی مورد در نهادهای مختلف و مرتبط با مساله تولید به ویژه از سوی بانک ها طی سالیان متمادی راه توسعه و نفس اقتصاد را مسدود کرده است، گفت: اصلاح نظام بانکی، پولی  و حتی بازار سرمایه و کسب و کارها در جهت کمک و پشتیبانی از تولید ضروریتی اجتناب ناپذیر است.

این نماینده مجلس انجام این کار را نیازمند تدبیر، ظرافت و کار کارشناسی دانست و گفت: اصلاح قوانین دست و پاگیر در نظام بانکی ، مالی و یا مالیاتی باید به گونه ای باشد که علاوه بر شفاف سازی و نظارت بیشتر بر تراکنش ها و نظام پولی و مالی به نوعی با نگاه تسهیل گرایانه و حمایتی از سرمایه گذاران واقعی باشد.

وی گفت: البته تحقق شعار سال و رونق تولید را نمی توان تنها متوجه برخی دستگاه ها و نهادهای در قوه مجریه و دولت دانست و برای رفع چالش ها و موانع موجود در این راستا نیز هماهنگی و عزم قوای سه گانه ، بخش خصوصی و همه کارشناسان و متولیان امر و تحول در کارکرد بسیاری از دستگاه های متولی در حوزه های گوناگون را می طلبد.

حسین زاده یادآور شد: البته طی سال های گذشته قدم های مثبت و امیدوارکننده ای در راستای کمک به تولید و رونق امر سرمایه گذاری در کشور شکل گرفته و درهمین دولت های یازدهم و دوازدهم نیز تشکیل کارگروه ها وشوراهای مختلف از جمله گفت وگوی دولت و بخش خصوصی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به عقیده کارشناسان و گزارش های رسیده، تا حدود زیادی برای تحقق و جهش تولید موثر بوده است.

حسین زاده با بیان اینکه رونق تولید و تحقق شعار محوری امسال زمینه جهش صادراتی و در عین حال با کاهش وابستگی به نفت، توسعه صادرات غیرنفتی را نیز محقق می کند، افزود: البته کمیسیون انرژی مجلس نخستین اولویت کاری خود در سال جدید را بر همین امر استوار کرد.

وی ادامه داد: در نخستین گام و با کمک کارشناسان حوزه نفت و انرژی به دنبال احصا قوانین مزاحم و مانع در این راه و البته جایگزین کردن قوانین تسهیل گر، پشتیبان و محرک در امر تولید هستیم.

وی به برخی موانع موجود بر سراه تولید در بخش های مختلف به ویژه در حوزه نفت و انرژی نیز اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد علاوه برعدم ثبات اقتصادی و تغییر مداوم ارزش پول ملی  بروکراسی های اداری و برخی قوانین و دستورا لعمل های سخت گیرانه بزرگترین مانع تولید در کشور است.

حسین زاده گفت: چنانچه یک جوان بخواهد با سرمایه خود کاری را در امر تولید و سرمایه گذاری آغاز کند وی باید بتواند در کمترین زمان و بدون برخوردن به مشکلی مجوز دریافت کند.

نماینده مردم لارستان در مجلس تاکد کرد: باید پذیرفت که هم اینک این شرایط آنگونه که باید و شاید فراهم نیست و بروکراسی های اداری برای تولید همچنان دست و پاگیر است.

وی گفت: امروزه برخی بانک‌های کشور به بنگاه‌هایی تبدیل شده‌اند که حمایت از تولید اولیت آنها نیست و با در دست نگه داشتن سرمایه‌های مردم و نقدینگی، مانع از رونق گرفتن تولید شده‌اند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بسیاری از تولید کنندگان هم اینک با مشکل تامین منابع مال مواجه هستند، گفت: بانک‌ها باید در اینجا وارد عمل شوند و ایفای نقش کنند ، آنها باید باید بنگاه‌ داری را کنار بگذارند و از واحدهای تولیدی حمایت کنند و اعتبارات و منابع مالی کشور باید به‌سوی کسب‌ وکارهای پیشران هدایت شود.

وی یادآور شد: همین عدم همکاری و سخت گیری های بی مورد هم اینک باعث شده که فضای کسب و کار و امنیت سرمایه‌گذاری در کشور وضعیت مطلوبی نداشته باشد و باید اذعان کرد که رتبه ایران نیز در این خصوص در بین کشورهای جهان مطلوب نیست .

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: برخی صنایع همچون پتروشیمی‌ها و ذوب آهن با چالش های و مشکلات جدی مواجه هستند و باید برای تامین مواد اولیه آنها اقدامات جدی انجام داد و یا گمرک و سازمان‌های مرتبط با واردات و صادرات نیز باید همراهی بهتر و بیشتری با تولیدکنندگان و فعالان امر صادرات و واردات داشته باشند.

حسین زاده تصریح کرد: همچنین برخی سخت‌گیری‌ها در زمینه ترخیص مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته نیز از جمله موانع مهم  بر سر راه تولید است و البته واردات بی‌رویه برخی کالاها نیز از دیگر عوامل و موانع جدی در این راستاست.

وی همچنین با برشمرن برخی قوانین و عوامل پشتیبان تولید و سرمایه گذاری در کشور نیز گفت: حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناورانه که از نظر کارشناسان امر بهترین و مناسب ترین راهکار در کاهش وابستگی به نفت و مصون کردن کشور در برابر شوک‌های خارجی است، باید به طور جدی مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند.

وی  گفت: امروزه جوانان و متخصصان بسیاری به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند و لازم است دولت و همه نهادهای متولی از آنان حمایت‌های ویژه‌ انجام دهند و این نخبگان را بیش از پیش به حوزه سرمایه گذاری در داخل کشور ترغیب و دلگرم کنند.

حسین زاده تصریح کرد: از آنجا که یکی از نهادهای مهم در رابطه با پشتیبانی از تولید وزارت امور خارجه است سفیران و دیپلمات‌های ما باید مسیر توسعه صادرات به کشورهای مختلف به خصوص کشورهای همسایه را نیز هموار و موانع موجود در این مسیر را مرتفع کنند.

کد خبر 41822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =