جزییات صادرات و واردات ماسک صورت در سال ۹۹

براساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک، ایران در سال گذشته حدود ۶۳ تن ماسک صورت به ارزش تقریبی ۱.۱ میلیون دلار به ۱۲ کشور صادر کرده و از سوی دیگر ۴۸۵ تن ماسک به ارزش تقریبی ۳۴.۸ میلیون دلار از ۱۴ کشور وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی آمارهای مربوط به صادرات و واردات ماسک صورت در سال گذشته پرداخته و نوشته است: تراز بازرگانی ایران در صاردات ماسک صورت در سال ۱۳۹۹ دارای کسری ۳۳.۷ میلیون دلاری بوده است.

براین اساس بیش از ۹۹ درصد از ارزش صادرات ماسک ایران تا تیرماه ۱۳۹۹ صورت گرفته که دلیل آن مصوبه ابلاغ شده دولت برای ممنوعیت صادرات ماسک در تاریخ ۲۰ تیرماه ۱۳۹۹ بوده است. با وجود ممنوعیت صادرات ماسک، طی ماه‌های شهریور، مهر، آذر و دی هم در مجوع ۹.۵۶ هزار دلار صادرات این کالا انجام شده است.

ماسک صورت تحت کدهای ۶۳۰۷۹۰۱۰ و ۹۰۲۰۰۰۰۰ تعرفه در کتاب مقررات صادرات و واردات و تحت عناوین ماسک مخصوص جراحان و سایر وسایل تنفسی و ماسک گاز، طبقه‌بندی می‌شود.

با توجه به این طبقه‌بندی، سهم تعرفه ۶۳۰۷۹۰۱۰ در صادرات و واردات ماسک در سال گذشته به ترتیب ۵۷.۲ و ۴۸.۳ درصد و سهم تعرفه ۹۰۲۰۰۰۰۰ هم به ترتیب ۴۲.۸ و ۵۱.۷ درصد است.

در بین مقاصاد صادرات، بیشترین صادرات به دو کشور کویت و عراق با مجموع سهم از ارزش ۸۲ درصد و بیشترین واردات هم از کشور چین با سهم ۷۹ درصدی از ارزش واردات صورت گرفته است.

برخی کشورها مانند ارمنستان، ایتالیا و افغانستان هم جزو مبادی واردات و هم در فهرست مقاصد صادراتی ایران برای کالای ماسک صورت قرار دارند.

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نوشته است: ماسک صورت دارای پتانسیل ارزآوری بالایی است. میانگین قیمت صادرات ماسک صورت در سال ۹۹ حدود ۱۸ دلار در هر کیلوگرم بوده که تقریبا ۵۹ برابر میانگین قیمت صادرات بدون نفت خام ایران است(اگرچه بدلیل اعمال ممنوعیت صادرات، امکان آشکارشدن پتانسیل مزبور محقق نشد.)

میانگین قیمت صادرات ماسک تحت تعرفه فصل ۶۳ در سال گذشته حدود ۱۴ دلار در هر کیلوگرم و تحت تعرفه فصل ۹۰ حدود ۳۰ دلار در هر کیلوگرم یعنی حدود دو برابر تعرفه مشابه در فصل ۶۳ است.

میانگین قیمت واردات ماسک در مدت زمان مشابه نیز حدود ۷۲ دلار در هر کیلوگرم بوده که تقریبا ۴ برابر میانگین صادرات ماسک ایران است.

بالاترین بهای ماسک وارداتی در سال ۹۹ مربوط به واردات از کشور آلمان با قیمت ۲۴۹.۱ دلار در هر کیلوگرم و بالاترین بهای ماسک صادراتی ایران متعلق به صادرات به کشور ایتالیا و با قیمت ۷۵.۳ دلار در هر کیلوگرم است.

کد خبر 42773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =