ایجاد خزانه داری کل کشور و فرصت‌های پیش رو

در سال گذشته اتفاق خوبی که در وزارت امور اقتصادی و دارایی برای اولین بار به وقوع پیوست، تشکیل خزانه داری کل کشور بود.

به گزارش اگزیم‌نیوز، این اصلاحات ساختاری در اجرای تکالیف مندرج در ماده هشت قانون برنامه ششم توسعه، موضوع لزوم ساماندهی ساختار((خزانه داری کل کشور))به منظور تحول اساسی در ساختارها و اصلاح و ارتقای نظام مدیریت مالی و محاسباتی دولت و با توجه به نگاه ویژه قانون گذار در اصل ۵۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون محاسبات عمومی کشور (مواد ۱۰۱ و ۱۰۳ و ۹۰ ) به خزانه داری کل به عنوان نهادی با هویت معین و مشخص صورت گرفت.

عملیات خزانه‌داری

مدیریت خزانه‏ داری (Treasury Management) به‏عنوان «مدیریت مالی، و جریان‏های نقدی و کاهش ریسک نقدینگی، عملیاتی و مالی و شهرت یک موسسه » تعریف می‏شود.

خزانه‏ داری  قلب تپنده دولت ها، است. هدف اصلی مدیریت خزانه‏داری، برنامه‏ریزی، سازمان‌دهی و کنترل دارایی‏های نقدی به‌منظور دستیابی به اهداف مالی یک کشور ،سازمان یا شرکت  است. هدف خزانه داری حداکثر کردن بازگشت پول نقد موجود  یا به حداقل رساندن هزینه‏ های بهره (سود) و یا در دسترس گذاشتن پول نقد است.

افزایش در دسترس بودن به داده‌ها، به‌ویژه اطلاعات حساب بانکی، نحوۀ کار بسیاری از خزانه‏داران را متحول کرده است. خزانه‏داران در حال حاضر به اطلاعات دقیق و به‌موقع در مورد وضعیت مالی شرکت و بازارهای مالی دسترسی دارند. می‏توانند با تلفیق این اطلاعات به یک ساختار مفید (به‌عنوان‌مثال یک گزارش دقیق از مانده‏های موجود در حساب بانکی)برای خزانه‏داران کارکرد فوق‏العاده‏ای داشته باشند. با فراهم‏سازی در لحظۀ اطلاعات و ارائۀ آن به این شیوه،سامانه مدیریت خزانه داری  یاTMS می‏تواند به خزانه‏داری در تصمیم‏گیری‏های آگاهانه‏تر کمک کند.

 استفاده از بلاکچین در خزانه داری دولتی

موسسه بین المللی ارنست و یانگ ( EY )از راه اندازی پلتفرمی با عنوان  EY OpsChain  برای مدیریت مالی و خزانه داری دولت  خبر داده است که  یک راه حل مجهز  با استفاده از بلاکچین برای کمک به دولت ها در بهبود فرایندهای خود برای مدیریت مالی وجوه عمومی طراحی شده است.

EY OpsChain PFM به دولت ها کمک می کند تا شفافیت ایجاد کنند، نتایج قابل پاسخگویی را برای شهروندان فراهم کنند و بودجه ها، هزینه ها و نتایج را پیگیری کنند. از فناوری بلاکچین برای مطابقت برنامه های هزینه های دولت با نتایج ملموس استفاده می کند ، حتی اگر بودجه ممکن است از چندین لایه آژانس های دولتی و خدمات عمومی عبور کند.

زنجیره بلوک EY OpsChain PFM اطلاعات واضح ، دقیق و به موقع را برای گزارشگری مالی و پاسخگویی فراهم می کند. این سیستم با قابلیت ردیابی وجوه در زمان واقعی و ایجاد یک منبع واحد از اطلاعات عملکرد مالی و غیرمالی یکپارچه برای پشتیبانی از تصمیم گیری ، کارایی اداری را افزایش می دهد. این سیستم بر روی پلت فرم EY OpsChain ساخته شده است.

EY OpsChain PFM به صورت آزمایشی در سراسر جهان، از جمله برای کشور کانادا انجام شده است. این کشور به عنوان بخشی از تلاش‌های مداوم تحول در مدیریت مالی، برنامه کاربردی مدیریت تسویه و انتقال وجوه بین بخشی را آزمایش کرده است.

از آنجا که دولت های سراسر جهان در حال مدرنیزه کردن خزانه داری خود و تغییر شکل دیجیتالی فرایندهای خود هستند، فناوری بلاکچین می تواند تأثیرات مثبتی بر روند جمع آوری مالیات از طریق جمع آوری داده ها تا پرداخت هزینه های عمومی بگذارد.

سیدحسن حسینی

مشاور بانکی و تامین مالی بین الملل

کد خبر 42914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =