رشد ۴۶ درصدی صادرات در ۶۶ روز نخست امسال

رییس کل گمرک ایران اعلام کرد که از ابتدای امسال تا پایان روز بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه، صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، مهدی میراشرفی صبح امروز (سه‌شنبه)و در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: در یک ماه و بیست و پنج روز نخست امسال، ۱۵.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار از کشور صادر شده است.

وی با بیان آنکه طی این مدت ۴.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار هم وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد، اظهار داشت: تراز تجاری در ۶۶ روز نخست امسال برابر بوده و صادرات و واردات کشور ۵.۶ میلیارد دلار بوده است.

وی در خصوص موجودی کالا در گمرکات گفت: در حال حاضر در مبادی ورودی، در کنار اسکله و منتظر تخلیه در لنگرگاه‌ها، بیش از ۸ میلیون تن‌کالا وجود دارد که ۴.۵ میلیون تن آن کالای اساسی است. 

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: قبل از تحریم‌ها و از زمان ورود کالا تا اظهار آن ۲۰ روز زمان لازم بود تا ترخیص شود اما بعد از تحریم‌ها میانگین ماندگاری کالاها در مبادی ورودی به ۵۰ روز رسیده است. 

وی تاکید کرد: برآوردها این است که هر یک روز ماندگاری کالا در زنجیره عرضه، یک درصد به قیمت تمام شده کالا اضافه خواهد کرد. 

رییس کل گمرک با بیان اینکه ۸۰ درصد کالاهای وارداتی، مواد اولیه و کالاهای واسطه تولید هستند، گفت: هر اندازه کالا در گمرکات بماند، تولید بیشتر زیان می‌کند. 

میراشرفی با بیان اینکه آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی دنیا در سال ۲۰۲۱ برابر با ۹۳ هزار میلیارد دلار خواهد بود، افزود: سهم ایران از این رقم بیش از ۶۸۹ میلیارد دلار خواهد بود. 

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۹ ، سهم صادرات از تولید ناخالص داخلی دنیا ۲۵ هزار میلیارد دلار بود که اگر این میزان واردات را متناظر با آن در نظر بگیریم، سهم تجارت خارجی از تولید ناخالص داخلی دنیا بیش از ۵۰ درصد بوده است. 

معاون وزیر اقتصاد در خصوص دلایل رسوب و ماندگاری کالا در گمرکات، تصریح کرد: در راس عوامل رسوب کالا تحریم، انتقال پول از صرافی‌ها و حساب‌های تراستی است که ریسک بالایی دارد. 

وی دلیل دوم رسوب کالا را تعدد قوانین و مقررات عنوان کرد و اظهار داشت: ایران با ۱۰۰ سال سابقه قانون‌گذاری، ۱۱ هزار مورد قانون دارد که هزار مورد آن مربوط به تجارت خارجی است؛ از سوی دیگر بیش از ۲۰ هزار مورد دستورالعمل و بخشنامه اجرایی دارد. 

میراشرفی افزود: سال گذشته که باید برای صادرات کالا تسهیل سازی می‌کردیم، ۱۵۰ بخشنامه در زمینه محدودیت صادرات صادر شد یعنی به طور میانگین هر دو روز یکبار شاهد صدور یک بخشنامه بودیم. 

رییس کل گمرک ادامه داد: در یک ماه و نیم گذشته امسال هم شاهد صدور ۱۱ بخشنامه محدود کننده صادرات بودیم. 

وی گفت: در ایران ۲۵ سازمان مختلف در تجارت خارجی ذی مدخل هستند در حالی که می‌توان تکالیف آنها را به گمرک تفویض کرد یا با مدیریت واحد مرزی امور را پیش برد.

کد خبر 43054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =