رئیس انجمن پسته ایران از روند روبه رشد صادرات پسته خبر داد

یک مقام ارشد در حوزه صادرات پسته، بالا رفتن قیمت دلار در ایران را عاملی در رقابتی شدن پسته ایران از لحاظ قیمت با پسته دیگر کشورها عنوان کرد و گفت: پایین آمدن قیمت پسته ایران در سال زراعی جاری بخاطر افزایش قیمت دلار سبب شده تا مشتریان پسته آمریکا به خرید از بازار ایران تمایل پیدا کنند.

محمد صالحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم در خصوص میزان صادرات پسته ایران در سال گذشته، افزود: صادرات پسته ایران در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن رشد بی سابقه‌ای داشت که دلیل آن نیز پایین بودن قیمت محصول ایرانی در مقایسه با پسته آمریکا بود.

این کارشناس حوزه صادرات با بیان آنکه صادرات پسته ایران در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۲۱ هزار و ۸۱۴ تن افزایش داشته است، تأکید کرد: در مجموع هشت ماهه سال زراعی ۹۹ در مجموع ۱۶۲ هزار تن پسته صادر شد که این رقم در دوره مورد بررسی ۹۸ برابر با ۱۴۰ هزار و ۱۸۶ تن بوده است.

رئیس انجمن پسته ایران در پاسخ به این پرسش که آیا سیر صعودی صادرات پسته در سال جاری نیز ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر، بیان داشت: درختان پسته به صورت یک سال در میان پر بار می‌شوند لذا پیش‌بینی می‌شود امسال تولید محصول نسبت به سال ۹۹ با کاهش ۲۵ درصدی مواجه شود، هرچند بازار هدف صادراتی همچنان حفظ شده و امیدواریم روند صادراتی سال گذشته نیز تداوم یابد.

وی درخصوص مشکلات صادرکنندگان پسته ایرانی نیز گفت: نوسانات قیمت ارز، ایفاد تعهدات ارزی و مشکلات ناشی از تحریم که مانع صدور آسان محصول می‌شود؛ جزو معضلاتی است که صادرکنندگان را همچنان آزار می‌دهد.

ایران دومین صادرکننده پسته جهان است

صالحی بااشاره به رقابت تنگاتنگ ایران و آمریکا بر سر این تجارت پرسود در بازارهای جهان، تأکید کرد: با وجود تمام مشکلات، جمهوری اسلامی ایران بعد از آمریکا؛ دومین صادرکننده پسته در جهان است.

رئیس انجمن پسته ایران درباره مزایای آسان صادرات محصول پسته نیز افزود: صادرکنندگان پسته اجباری ندارند که محصول را به صورت بسته‌بندی های کوچک آماده کنند، زیرا هر کشوری براساس ذائقه خود این محصول را فرآوری و طعم دار می‌کند بنابر این محصول پسته ایران به صورت عمده صادر می‌شود که این امر نیز باعث کاهش انواع هزینه‌ها از جمله گمرک برای صادرکنندگان می‌شود.

وی بهره گیری از متخصصان بازاریابی را مهم ترین راهکار تقویت بازار صادرات ذکر و تصریح کرد: بازارهای هدف صادراتی باید دقیقا بررسی و کالای صادراتی متناسب با سلیقه بازار هدف فرآوری و بسته بندی شود تا ارزآوری مطلوبی عاید کشور کند.

وی در پایان در پاسخ به این سئوال که چند درصد از تولید محصول پسته در بازار داخل مصرف می‌شود، اظهار داشت: مصرف پسته در داخل تابع قیمت تمام شده این محصول است اما می‌توان گفت که ۱۰ تا ۲۰ درصد از پسته تولیدی در کشور به فروش می‌رسد.

کد خبر 43564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =