تحریم باعث از دست رفتن بخشی از بازارهای صادراتی پوشاک شده است

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با انتقاد از بروز مشکلات ناشی از تحریم برای نظام بانکی و صادرکنندگان گفت: عدم عضویت در اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی(اف.ای.تی.اف) و تشدید تحریم های غرب از جمله آمریکا در سال‌های اخیر، سبب ایجاد نارسایی های متعددی در تبادلات بین بانکی صادرکنندگان ما با دنیا و در نهایت از دست رفتن بخشی از بازار هدف صادرکنندگان پوشاک شده است.

مجید نامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز برخی از مشکلات موجود در صدور پوشاک به بازارهای هدف را برشمرد و بر ضرورت ساماندهی تولید و صادرات پوشاک تاکید کرد.

وی با اشاره به سهم بالای صنعت پوشاک و نساجی کشور در اشتغالزایی، تقویت رشد اقتصادی و افزایش صادرات، از دستگاههای ذیربط و مسئول خواست تا با رفع مشکلات موجود در تبادلات بانکی و تقویت روابط بین الملل و همچنین رفع نارسایی های موجود در تولید و صادرات، زمینه افزایش سهم این بخش را در اقتصاد ملی فراهم کنند تا فعالان این بخش بتوانند بازارهای از دست رفته خود را بدست آورند.

وی درخصوص عمده بازار پوشاک صادراتی ایران اظهار داشت: جمهوری های آسیای میانه، کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و افغانستان جزو بازارهای هدف صادرکنندگان پوشاک ایران هستند. 

نامی افزود: متاسفانه بخش عمده‌ای از صادرات پوشاک ایران به عراق و افغانستان به صورت غیررسمی صورت می گیرد به این معنا که تجار این دو کشور به صورت ریالی اقدام به خرید کالا از ایران می‌کنند و همین امر نیز باعث دور شدن سود صادرات از تولیدکنندگان واقعی شده و در نتیجه سود مربوطه عاید دلالان می شود.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در پاسخ به این سئوال که آیا همه گیری ویروس کرونا در دنیا موجب کاهش صادرات پوشاک ایران شد یا خیر، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل  افزایش قیمت ارز و ارزان شدن کالاهای ایرانی برای مشتریان خارجی در سال ۹۹ نه تنها صادرات این تولیدات کاهش نیافت بلکه تا بیش از ۸۰ درصد نیز رشد یافت.

ازبکستان قطب جدید صادرات پوشاک خواهد شد

نامی در پایان با اشاره به رقبای صادراتی ایران در منطقه، گفت: در حال حاضر ازبکستان سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در صنعت نساجی و پوشاک کرده و براساس شواهد موجود در آینده نزدیک یکی از کشورهای مطرح در این زمینه خواهد شد. در کنار ازبکستان نیز کشور ترکیه همچنان در صدر جدول صادرکنندگان پوشاک منطقه قرار دارد که صادرکنندگان ایرانی برای رقابت با این کشور راه سختی در پیش رو دارند.

کد خبر 43565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =