دستورالعمل های سختگیرانه مانع توسعه صادرات است

یک کارشناس حوزه اقتصاد با انتقاد از صدور دستورالعمل های متعدد در بخش صادرات، از دستگاههای اجرایی خواست فضایی فراهم کنند تا صادرکنندگان در شرایط تحریم و همه گیری کرونا بتوانند با آسایش بیشتر محصولات خود را به اقصی نقاط جهان صادر نمایند و ضمن حفظ بازارهای خود، امکان حضور در بازارهای جدید را نیز فراهم کنند.

مرتضی کوهنورد روز ‌یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص تبعات نامطلوب قوانین و مقررات غیرکارشناسی وضع شده برای عملکرد صادرکنندگان، افزود: تدوین دستورالعمل های متعدد و وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر اداری در کنار تشدید تحریم ها و همه گیری ویروس کرونا، سبب تشدید مشکلات صادرکنندگان در سال گذشته شد.

وی با بیان آنکه همه گیری ویروس کرونا و تاثیر نامطلوب آن بر تجارت جهانی، صادرات استان البرز را در سال گذشته نیز تحت تاثیر قرار داده است، اظهار داشت: هرچند حجم صادرات استان در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ اندکی با افت همراه شد که تنوع تولیدات و تعداد بالای شرکت های بزرگ در این منطقه را می توان عامل کاهش کم حجم صادرات استان دانست.

رتبه سوم استان البرز در صادرات

وی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به وجود بسترهای مناسب برای توسعه صادرات استان البرز، گفت: اگر محصولاتی که در استان البرز تولید می‌شوند را ملاکی برای صادرات در نظر بگیریم، به جرأت می‌توان گفت که استان البرز در جایگاه سوم صادرات کشور قرار دارد.

کوهنورد بیان داشت: صنایع مختلفی در استان البرز مشغول به فعالیت هستند که تنوع اقلامی آن باعث حفظ بهتر صادرات این استان نسبت به دیگر استان‌ها شده است. به عنوان مثال «ماکارونی»، «میوه تره بار»، «شیرینی و شکلات»، «صنایع پلاستیک» و به طور کلی انواع «صنایع پایین دستی نفت و پتروشیمی»از جمله تولیدات این استان هستند.

این کارشناس حوزه اقتصاد در پایان در خصوص بازارهای هدف محصولات صادراتی استان البرز در منطقه، گفت: کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان، افغانستان و امارات متحده عربی عمده ترین‌ مقصد محصولات تولیدی این استان هستند و امارات یکی از اصلی‌ترین مشتریان «میوه و تره‌بار» این استان است.

کد خبر 43735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =