معطلی بخش صادرات بخاطر نداشتن ارتباط بین بانکی با جهان

رئیس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات متحده عربی با انتقاد از عدم تعامل نظام بانکی کشور با شبکه مالی جهان گفت: این نارسایی سبب شده که صادرکنندگان نتوانند مراودات تجاری خود را با دنیا گسترش دهند زیرا یک صادرکننده نمی تواند با حمل پول نقد و بدون بهره گیری از نظام بانکی با تجار دنیا همکاری کند.

مسعود دانشمند که روز یکشنبه درباره موانع متعدد موجود بر سر راه صادرکنندگان با خبرنگار اگزیم نیوز گفت و گو می کرد، نداشتن نظام بانکی قوی و قدرتمند، عدم ثبات قیمت ارز و قوانین را از جمله مهمترین عوامل پیش روی صادرکنندگان عنوان کرد.

این کارشناس حوزه اقتصاد با تشریح خط و مشی رایج در بازار جهانی صادرات، بیان داشت: امروز هیچ تاجری دیگر با جابه جایی پول نقد و به صورت مستقیم معامله نمی‌کند و این به آن معناست که مراودات تجاری بین افراد از طریق اعتبار بین طرفین صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: باید پذیرفت که در نظام تجاری فعلی جهان، اعتبارات بانکی حرف اول را می‌زند به این شکل که امروز یک بازرگان و تاجر امور خود را برپایه روابط مالی بین بانکی(ال.سی)به پیش می‌برد و با اطمینان کامل نسبت به واردات مواد اولیه مورد نیاز و صادرات کالای خود اقدام می کند.

رئیس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات معتقد است: زمانی که تجار ایرانی خارج از سیستم بانکی بین‌المللی معامله می‌کنند، متحمل هزینه‌های فراوانی می‌شوند، در نقطه مقابل شرکت‌های طرف حساب ایران نیز ممکن است به دلیل مبادله مالی با ایران در ذیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار بگیرند و با معضلاتی مواجه شوند که این نیز برای دو طرف زیانبار خواهد بود.

دانشمند تأکید کرد: تا زمانی که «مشکلات بین بانکی»، «مسأله سوئیفت»، «تحریم‌های ثانویه» و "اف.ای.تی.اف" برطرف نشود، نمی‌توان برآیند دقیقی از میزان صادرات کشور داشت و یا افق روشنی برای آن متصور بود.

این کارشناس حوزه اقتصاد در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع رفع تعهدات ارزی، عنوان داشت: اگر روابط بین بانکی به صورت عادی دنبال شود و پایه معاملات بر بستر "ال. سی" شکل بگیرد، موضوع رفع تعهد ارزی بی معنی می‌شود و ارز حاصل از صادرات به صورت مستقیم و در کمترین زمان ممکن وارد نظام بانکی کشور خواهد شد.

دوبی بزرگترین شریک تجاری ایران است

رئیس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات متحده عربی در خصوص بازار تجاری«دوبی»، گفت: مهمترین شریک تجاری ایران در منطقه، دوبی است، این امارت سالانه نزدیک به ۷ میلیارد دلار کالا از تجار ایرانی خریداری می‌کند که تنها ۵ درصد  آن را مصرف و الباقی را به نقاط مختلف جهان صادر می‌کند.

وی در پایان تأکید کرد: باید با رعایت اصول تجارت بین‌الملل بازار دوبی را حفظ و به بازارهای مشابه دیگر نیز ورود کرد.

کد خبر 43818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =