وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی باید از بین برود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی را یکی از عوامل مهم در تحریم کشور دانست و گفت: زمان آن رسیده تا با بهره گیری از ظرفیت های مختلف صادراتی کشور دست از خام فروشی نفت برداشته و منابع درآمدی مورد نیاز اقتصاد را از بخش های مختلف تامین کنیم.

غلامرضا مرحبا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با تشریح چالش‌های مختلف صادرکنندگان و عزم نمایندگان مجلس در حمایت از آنها با رفع این موانع، افزود: صادرات نه تنها موتور محرک توسعه اقتصادی کشور است بلکه رشد آن می تواند ضمن تامین بخش زیادی از منابع ارزی مورد نیاز، بستر لازم را برای افزایش سهم تولید در تولید ناخالص ملی و ایجاد فرصت های شغلی جدید فراهم کند.

وی با اشاره به دیگر مزایای توسعه صادرات با کشورهای دنیا، تاکید کرد که موضوع  صادرات را نباید تنها یک مسأله اقتصادی دانست زیرا گسترش مراودات بازرگانی گاهی موجب توسعه روابط سیاسی نیز با دیگر کشورها می‌شود.

مرحبا از جانب نمایندگان مجلس یازدهم وعده داد که نمایندگان عزم جدی برای حمایت از بخش های تولید و صادرات دارند، هرچند تولیدکنندگان باید محصولات با کیفیت و در تراز صادراتی تولید کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در عین حال اضافه کرد: علاوه بر حمایت از صادرکنندگان، باید موانع پیش روی صادرات از جمله مسائل مربوط به ترانزیت کالا به کشورهای مختلف نیز رفع تا صادرات بیش از پیش تسریع و تسهیل شود.

نماینده مردم آستارا در مجلس، تصریح کرد: برای تحقق رشد اقتصادی کشور باید وابستگی به نفت را کاهش داد که این امر تنها با حمایت از سایر فعالان اقتصادی بخصوص صادرکنندگان میسر می‌شود.

وی گفت: سنتی ترین تفکر در بخش صادرات نیز دیگر نفت فروشی را به شکل فعلی تأیید نمی‌کند زیرا فروش نفت و اتکا به آن تحریم پذیری کشور را بالا می‌برد، باید با این تفکر امور صادرات را پیش برد که از مبادی مختلف ارز مورد نیاز کشور را تأمین کنیم، ضمن اینکه نفت ثروت ملی برای آیندگان است و اجازه نداریم با خام فروشی بدون ضابطه، آن را به اتمام برسانیم.

مرحبا بر ضرورت توجه به ثبت ساخت ایران بر کالاهای تولیدی تاکید کرد و افزود: این پتانسیل و ظرفیت وجود دارد که بسیاری از محصولات تولید داخل را با برند «ساخت ایران» به اقصی نقاط جهان صادر کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان و در پاسخ به این پرسش که افزایش صرافی های مجاز به معامله در سامانه نیما را چگونه ارزیابی می‌کند، اضافه کرد: به هر میزان که محدودیت های موجود برای صادرکنندگان کم شود، قطعا جریان صادرات وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد، ضمن آنکه افزایش تعداد صرافی های مجاز آسیب های احتمالی در وضعیت انحصار و محدودیت را کمتر خواهد کرد.

کد خبر 43864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =