افزایش تجارت با ریال کاهش وابستگی به دلار را بدنبال دارد

کارشناس حوزه اقتصاد معتقد است: با افزایش نظارت بر فعالیت بازرگانان با هدف استفاده کمتر از دلار و ایجاد بستر مناسب برای کاهش بیشتر سهم این ارز در تجارت خارجی، می توان بتدریج سهم بهره گیری از این ارز را در مبادلات تجاری کاهش داد و بخشی از مواد اولیه مورد نیاز کشور را با ریال وارد و تامین کرد.

میرهادی رهگشای روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با ارائه تحلیلی در خصوص زمینه تجارت برپایه ریال، افزود: استفاده از «ریال» در توسعه تجارت نه تنها ویژگی ها و محاسن متنوعی برای بازرگانان ایرانی در شرایط تحریم دارد بلکه می تواند سبب تقویت پولی ملی و ارتقا جایگاه آن در مبادلات تجاری با کشورهای دیگر شود.

این کارشناس حوزه اقتصاد پیش بینی کرد: از آنجا که کمبود منابع ارزی بخصوص دلار معضلات متعددی را برای بازرگانان ایرانی بوجود آورده، با افزایش مبادلات تجاری با ریال نه تنها بخش زیادی از این مشکلات مرتفع بلکه با دریافت طلب های ریالی شان از طرف های تجاری، منابع مالی آنها نیز تقویت خواهد شد.

وی با تشریح برخی دیگر از مزایای معامله برپایه پول‌های رایج کشورها، اظهار داشت: تجار ایرانی می‌توانند با کشورهای همسایه خود اقدام به تجارت با ریال کنند و از طریق بخش زیادی از وابستگی خود به دلار را کاهش دهند.

رهگشای در خصوص چالش‌های احتمالی استفاده از ریال در تجارت نیز گفت: به دلایل ضعف نظارت بر عملکرد فعالان عرصه تجارت، گاهی مشاهده می‌شود عده ای که تنها به دنبال خروج سرمایه خود از کشور هستند، به صادرکنندگان پیشنهاد می‌دهند که معادل ارزش محصول صادراتی خود در داخل کشور ریال دریافت کنند و در خارج محصولات خود را از طریق واسطه‌های مرتبط به فروش برسانند که برای مقابله با این عمل، باید تدابیر نظارتی افزایش یابد.

این کارشناس حوزه اقتصاد اضافه کرد: اشکال این فرآیند در اینجاست که ریال وارد کشور نمی‌شود، در حالیکه باید ریال حاصل از صادرات صرف واردات و یا سفر به خارج از کشور شود.

رهگشای در پایان با ارائه یک پیشنهاد بیان داشت: بانک مرکزی می‌تواند با افتتاح حساب برای برخی از بازرگانان خارجی زمینه‌ای را فراهم کند که آنها تحت شرایطی خاص بتوانند به داد و ستد کالا بپردازند البته لازمه تحقق این کار، این است که تجار خارجی زمینه صادرات کالا از ایران را فراهم کنند.

کد خبر 43991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =