رشد ۲۸ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به اتحادیه اروپا

در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۱ سهم صادرات غیرنفتی ایران به اتحادیه اروپا از کل صادرات معادل ۹۹.۶ درصد بوده و ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ رشد نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به مقایسه روند تجارت کالایی ایران و ترکیه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا پرداخته و نوشته است: در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۱ (دهم دی‌ماه ۱۳۹۹ تا دهم اردیبهشت‌ماه) کل تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا برابر با حدود یک میلیارد و ۴۵۰ میلیارد یورو بوده است. این رقم حدود ۱.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

ایران در این مدت حدود ۲۶۳ میلیون یورو به کشورهای اتحادیه اروپا صادرات داشته و کل واردات ایران از این منطقه نیز معادل یک میلیارد و ۱۸۷ میلیون یورو بوده است.

با این حال نکته مثبت در خصوص صادرات ایران طی این مدت آن است که که نه تنها ۶.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نشان می‌دهد بلکه صادرات غیرنفتی نیز ۲۸ درصد افزایش یافته است.

در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی، سهم صادرات غیرنفتی ایران به اتحادیه اروپا از کل صادرات معادل ۹۹.۶ درصد بوده و ایران تنها ۹۰۰ هزار دلار از صادرات به این کشورها صادرات داشته است. از سوی دیگر افت صادرات نفتی ایران به این اتحادیه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود ۹۸ درصد محاسبه شده است.

واردات ایران از اتحادیه اروپا نیز در مقایسه با چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۰ رقمی معادل ۲.۷ درصد افت کرده است.

تراز تجاری در این مدت ۹۲۵ میلیون دلار منفی برای ایران بوده است. با این حال این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل حکایت از بهبود ۵ درصدی تراز تجاری دارد.

مقایسه صادرات و واردات ایران و ترکیه با اتحادیه اروپا

در حالی که مجموع تجارت کالایی ایران با ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا طی چهار ماهه نخست ۲۰۲۱ حدود یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون یورو بوده اما ترکیه در این مدت تنها ۲۴.۷ میلیارد یورو به این کشورها صادرات و ۲۶ میلیارد یورو از آنها واردات داشته است.

با این حال ترکیه در همین مدت حدود ۲۴.۷ میلیارد یورو به کشورهای عضو این اتحادیه صادرات داشته که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۲۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. این امر بدان معناست که صادرات ترکیه به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به طور میانگین ماهانه ۶.۱ میلیارد یورو بوده است.

در همین مدت ترکیه ۲۶ میلیارد یورو نیز از کشورهای این اتحادیه واردات داشته است.

صادرات کالایی ترکیه به اتحادیه اروپا ۹۴ برابر صادرات ایران به این منطقه طی مدت بررسی شده در این گزارش است.

کد خبر 44010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =