کنترل و مهار نقدینگی؛ مهمترین چالش دولت سیزدهم

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با طرح این سئوال که چطور با وجود رشد نقدینگی، قدرت خرید خانوارها و دستمزد آنها هنوز پایین است، گفت: دولت سیزدهم باید برای کنترل و مهار نقدینگی کشور بیش از پیش تلاش کند تا از این طریق بنیه اقتصاد خانوار ایرانی تقویت شود.

علی جدی روز جمعه در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز، با تشریح برخی دیگر از چالش‌های اقتصادی دولت سیزدهم، افزود: با وجودی که در حال حاضر حجم نقدینگی زیادی در کشور داریم اما دولت برای رفع نیاز خود و انجام هزینه های جاری با کمبود مواجه است، دولت منتخب باید برای رفع این نارسایی ها اقدامات لازم را انجام دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دولت برای مدیریت بازار احتیاج به منابع مالی دارد، اظهار داشت: برای آنکه نارسایی های ناشی از عدم کنترل نقدینگی، دولت منتخب را با معضلات جدید مواجه نکند باید برای تقویت درآمدزایی آن قوانین و مقررات بخش تولید و صادرات مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرند تا بتوان ضمن افزایش عملکرد در این بخش ها، منابع درآمدی را نیز متنوع کرد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: وقتی نامزد نزدیک به دولت در مناظرات انتخابات ۱۴۰۰ می‌گوید در اردیبهشت ماه از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم، یعنی منابع مالی دولت بسیار ضعیف شده که مجبور به استفاده از آن شده اند.

وی بر ضرورت ایجاد تنوع در کسب درآمدزایی دولت تاکید کرد و گفت: ایجاد درآمد در ایران به مراتب راحت‌تر از خیلی از کشورهای دیگر است لذا ما منابع معدنی زیادی داریم که بهره برداری از آنها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: با وجودی که در حوزه پتروشیمی، نفت و گاز قوی هستیم اما تاکنون نتوانسته ایم از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوب بهره برداری کنیم و این در حالی است که در حوزه معادن هم پتانسیل و ظرفیت زیادی داریم که دولت منتخب باید با هدف تقویت منابع درآمدی کشور، افزایش بهره برداری از معادن را بیشتر مورد توجه قرار دهد.

جدی تصریح کرد: ما در حال حاضر طرح اصلاح قانون معادن را در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن مجلس داریم که طبق بررسی‌ها و با تصویب آن می‌توانیم تا ده‌ها برابر زمان حاضر از معادن درآمد کسب کنیم.

وی تاکید کرد: جدا از افزایش منابع درآمدی با توسعه بهره برداری از معادن، می‌توان بخش زیادی از مشکل اشتغال کشور را حل کرد.

وی از دولت سیزدهم درخواست کرد که ایجاد تنوع درآمدی را بعنوان اولویت کاری خود قرار دهد و با تقویت تولید و رفع موانع پیش روی آن، بستر افزایش صادرات و در نتیجه افزایش منابع درآمدی کشور را فراهم کند.

کد خبر 44221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =