کیفیت مطلوب کالا بنای اصلی افزایش تبادل کالا و صادرات است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان، کیفیت مطلوب محصولات را عامل موثر در توسعه صادرات عنوان کرد و گفت: دیگر اصل و ملاک مهم در تبادل کالا و افزایش صادرات، قیمت پایین و در یک کلام قابلیت رقابت بودن آن محصول در بازارهای جهانی است.

علی‌اصغر جمعه‌ای روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم اصلاح ساختار اقتصادی و تجدیدنظر در نگرش به صادرات در کشور، افزود: برای موفقیت در صادرات، در مرحله اول باید مسیرهای ارتباطی آماده باشد؛ چرا که بدون توان برقراری ارتباط نظام‌مند و هدفمند با دیگر کشورها نمی‌توان به رونق اقتصادی و تولیدی چشم دوخت.

این فعال اقتصادی با اشاره به ضرورت ارتقا کیفیت محصولات تولیدی و داشتن انواع استاندارد مورد تایید در بازارهای هدف، ادامه داد: باید بدانیم در هیچ بازاری از جمله کشورهای همسایه برای محصولات ایرانی فرش قرمز پهن نکرده‌اند، پس تا زمانی که محصولی استانداردهای معتبر در جهان را نداشته باشد، نمی تواند در هیچ بازاری به توفیق برسد.

جمعه‌ای در خصوص بروز مشکلات متعدد برای صادرکنندگان ایران پس از تحریم در دنیا، گفت: نکته بعد اینکه کشورهای همسایه و منطقه رفتار خود را براساس قوانین و سیاست‌های بین‌المللی تنظیم و از قواعد جهانی پیروی می‌کنند، به طوری که نباید فراموش کرد بعد از برقراری تحریم‌های ترامپ، حتی کشوری مثل عراق نیز در پرداخت بدهی های خود به ایران تعلل می‌کند.

وی تصریح کرد: از آنجا که بسیاری از کشورهای همسایه برای مبادله تجاری با ایران، از سوی کشورهای تحریم‌کننده تحت فشار هستند، همین دلیل نیز سبب کاهش حجم صادرات و در پی آن، افت تولید و کاهش کیفیت محصولات خواهد شد که در نهایت همین بازارهای همسایه نیز یا از دست می‌روند و یا باید به حداقل‌ها قناعت کرد.

جمعه‌ای با بیان اینکه رفتار در عرصه‌های بین‌المللی نوعی بازی شطرنج است، تأکید کرد: می‌توان بدون اینکه از مصالح و منافع عمومی عدول کرد، رفتاری مناسب با جهان را در پیش گرفت و زمینه را برای فعالیت اقتصادی گسترده در بازارهای جهانی فراهم کرد البته به شرطی که سیاست‌گذاران خود را به خواب نزنند و نگاه واقعی به مسائل داشته باشند.

وی در پایان یادآور شد: امروزه تولیدکننده در همه مراحل، از برنامه‌ریزی و واردات در تولید تا حمل‌ونقل و حتی تعرفه‌ها دچار مشکلات جدی است که باید در همه این موارد برنامه‌ریزی مناسب و لازم از سوی دستگاههای ذیربط صورت گیرد.

کد خبر 44248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =