تداوم تحریم‌ها، توان رقابت تجار ایرانی را کاهش داده‌ است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: از آنجا که تداوم تحریم‌ها نه تنها امور صادرات و واردات بلکه بخش های مختلف اقتصادی را تحت تاثیر تبعات نامطلوب خود قرار خواهد داد، دولت سیزدهم باید با ایجاد زیرساخت ها و کاهش موانع دست و پاگیر اداری، تدابیر لازم جهت رفع موانع با هدف افزایش مراودات بازرگانی کشور را فراهم کند.

بهنام تاجدالدینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نقش صادرات را در رشد اقتصادی کشور مهم عنوان و تاکید کرد: از آنجا که تمام شعارها و اهداف پیشنهادی مسئولان عالیرتبه و اقتصادی کشور در سال های گذشته اعم از رونق تولید، کاهش نرخ تورم و نقدینگی، جهش اقتصادی و توسعه پایدار با رونق صادرات محقق می‌شود، دولت باید بستر لازم را برای دستیابی به این امر مهیا نماید. 

وی افزود: افزایش صادرات علاوه بر رفع نارسایی های یادشده می تواند در افزایش درآمد ارزی، اشتغالزایی و در نهایت رضایتمندی مردم از شرایط اقتصادی نقش اساسی ایفا کند.

تاجدالدینی بر ضرورت بهبود مراودات تجاری و سیاسی ایران با دیگر کشورهای دنیا تاکید کرد و ادامه داد: به طور قطع بدون دادوستد و تعامل با دنیا نمی‌توان در حوزه اقتصاد فعالیت و دستاورد چشمگیری بدست آورد بنابراین برای ترویج این دیدگاه، باید توسعه همکاری ها با جامعه جهانی به عنوان یک اولویت در برنامۀ کاری دولت منتخب و مسئولان امر قرار گیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تبعات نامطلوب تحریم بر بخش های مختلف اقتصادی و ضرورت اصلاح نگاه واقعی به این موضوع، تصریح کرد: تاکنون تحریم ضربات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور زده و خواهد زد به طوری که هنوز تجار و بازرگانان ایرانی برای تعامل با همتایان خارجی خود در تنگنا قرار دارند و نمی‌توانند به راحتی و با ذهنی آسوده حتی با تجار کشورهای همسایه تجارت کنند، پس دولت باید اقدامات لازم را برای رفع این معضل مدنظر قرار دهد.

عضو اتاق بازرگانی ارومیه که درباره مشکلات تحریم و تاثیر آن در همکاری با تجار دیگر کشورها سخن می گفت، یادآور شد: امروزه بازرگانان ایرانی مجبورند برای صادرات کالا و خدمات خود مسیرهای طولانی را انتخاب کنند تا بتوانند اصطلاحا با این روش تحریم‌ها را دور بزنند که این روش نه تنها دارای ریسک بالاست بلکه نقش زیادی در کاهش توان رقابتی آنها داشته است..

وی با بیان اینکه برای ورود به بازارهای هدف باید زمان‌بندی منطقی و شناخت کافی وجود داشته باشد، ادامه داد: شناخت و مطالعه درست از توانمندی‌های صنعتی و تجاری کشورهای مختلف در امر صادرات نکته بسیار مهمی است که فعالان اقتصادی باید آن را سرلوحه کار خود قرار دهند چرا که ممکن است کشور هدف خود پتانسیل کافی در تولید محصول صادراتی ما را داشته باشد و یا بازار از آن محصول اشباع باشد، بنابراین باید بازار هدف، کشور مقصد و محصول صادراتی بطور استراتژیک و کارشناسی شده انتخاب شود.

تاجدالدینی در پایان گفت: خوشبختانه بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی در ایران این قابلیت را دارند که پاسخگوی نیازهای منطقه باشند لذا اگر با شناخت کافی وارد بازارهای هدف شوند می‌توانند علاوه بر افزایش صادرات شاهد ماندگاری در بازارهای هدف نیز باشند.

کد خبر 44449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =