تحقق افزایش صادرات در گرو حفظ ارتباطات منطقه‌ای

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: اگر دولت سیزدهم بخواهد افزایش صادرات کشور را عملیاتی کرده و تحقق بخشد باید رابطه خود را باکشورهای همسایه و منطقه تقویت کرده و در توسعه همکاری ها با آنها در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تعامل ایجاد کند.

علی قنبری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، درباره تاثیر بخش های مختلف بر صادرات، اظهار داشت: در حال حاضر صادرات کشور به چند عامل مهم بستگی دارد که مهمترین آن شرایط اقتصادی و سیاسی کشور است، از این رو شرایط سیاسی کشور باید باثبات و پایداری باشد تا یک کشور بتواند با همه کشورها یک رابطه و تعامل سازنده داشته باشد و در نهایت در حوزه  صادرات به بهترین شکل ممکن اقدام کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل تحریم های ظالمانه امریکا و همه گیری ویروس کرونایی وضعیت صادرات کشور خیلی خوب نیست و حتی رشد منفی هم دارد، افزود:  به نظر من، تا زمینه مناسب برای صادرات وجود نداشته باشد هرگونه برنامه ریزی برای توسعه صادرات کار بی فایده ای است زیرا اگر کالا برای صادرات داشته باشیم ولی دنیا از ما خریداری نکند یا پول کالای صادراتی را نتوان به کشور منتقل کرد، نمی توان مدعی افزایش صادرات شد.

قنبری تاکید کرد: در حال حاضر عضویت در گروه ویژه اقدام مالی پولشویی(اف.ای.تی.اف)و وضعیت برجام مشخص نیست و رابطه ما با کشورهای همسایه هم مناسب نیست و ارتباط ما نیز با دنیا تعریف شده نیست، لذا داشتن یک برنامه صادراتی عملیاتی بدون توجه به این عوامل کار عبثی است از این رو دولت سیزدهم باید برای تقویت این بخش برنامه ریزی دقیقی داشته باشد.

قنبری در پاسخ به این پرسش که آیا می توان صادرات را یکی از چالش های مهم دولت سیزدهم دانست؟ گفت: دولت جدید اگر بخواهد صادرات را رونق بخشد باید رابطه خود را با دنیا بهبود بخشد و تعامل خود با کشورهای همسایه را بیشتر کند، زیرا توجه به توسعه روابط اجتماعی و سیاسی با دنیا، شناسایی مزیت ها و برنامه ریزی مناسب؛ جهت تحقق رونق صادرات ضروری است.

این تحلیلگر مسئل اقتصادی تاکید کرد: صادرات در ایران طبقه بندی می شود به گونه ای که یک طبقه کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان و امارات و کشورهای روسیه و پاکستان و یک بخشی کشورهای دورتر هستند از این رو ما باید حوزه های هدف را شناسایی کنیم و به این شناخت برسیم که کشور ما در چه زمینه ای دارای مزیت نسبی است که آن کالا را برای صادرات تولید کنیم.

قنبری با بیان اینکه دولت سیزدهم باید برای حوزه صادرات برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشته باشد، تاکید کرد: ما باید کیفیت محصولات تولیدی را ارتقا دهیم و قیمت ها را در دنیا تعدیل کرده تا قادر به رقابت با تولیدات دیگر کشورها شویم چرا که بدون توجه به بهبود کیفیت، اصلاح قیمت ها و رقابت با تولیدکنندگان مشابه قادر به افزایش صادرات نخواهیم بود.

وی در پایان افزود: صدور برخی از کالاهای سنتی همچون فرش، زعفران، پسته و غیره متاسفانه الان وضعیت مناسبی ندارند از این رو دولت آینده باید در بحث صادرات برنامه ریزی جدی داشته باشد چرا که اگر بخواهیم صادرات را افزایش دهیم، وضعیت اقتصادی را بهبود بخشیم، رفاه اجتماعی ایجاد کنیم و درآمد مردم را افزایش و وضعیت کشور را در حالت توسعه قرار دهیم باید برنامه ریزی کرده و کار کنیم در غیر این صورت به اهداف مورد نظر دست نخواهیم یافت.

کد خبر 44772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =