موازی‌کاری دستگاه‌های داخلی، صادرکننده را بن‌بست می‌رساند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: تصمیمات نادرست شبکه بانکی در نظام پولی، مالی و ارزی و همچنین تدوین قوانین دست و پاگیر اداری در بخش دارایی و مالیات نه تنها فعالیت بسیاری از تجار بخش کشاورزی را تحت الشعاع قرار داده بلکه برخی از امور آنها را با بن بست مواجه کرده است.

بهنام تاجدالدینی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز توجه ویژه مسئولان به کشاورزی با هدف تقویت سهم این بخش در اقتصاد کشور را ضروری دانست و افزود: بدون رونق کشاورزی، توسعه پایدار دست‌یافتنی نیست چون هیچ کشوری بدون امنیت غذایی و ارتقاء صنعت غذایی نمی‌تواند به توسعه‌یافتگی دست پیدا کند.

وی با تشریح برخی از مشکلات موجود در بخش صاردات محصولات کشاورزی، اظهار داشت: از آنجا که عمده این محصولات فاسدشدنی هستند و زمان صادرات محدودی دارند؛ صادرکننده نباید زمان خود را در پله‌های بانک‌ها و ادارت و نهادهای مرتبط بگذراند.

تاجدالدینی بیان کرد: امروزه موازی‌کاری و تصمیمات اشتباه یکی از بزرگترین مشکلات بخش صادرات می باشد بطوری که تعلیق کارت بازرگانی زمینه موفقیت بسیاری از افراد را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: گرچه مشکلات و چالش‌های بسیاری در بخش صادرات وجود دارد اما این بخش هنوز به دلیل عملکرد حرفه‌ای و قابل‌دفاع تاجران فعال است و در حال حاضر این افراد بازارهای منطقه را از دست نداده‌اند. همچنین باید گفت که این امر در حالی به دست آمده که باید هم با تحریم‌ها و هم با کنش‌های نادرست مسئولان مبارزه کنند.

وی تصریح کرد: بسیاری از فعالان اقتصادی بخش کشاورزی، دست شان زیر سنگ دارایی، سازمان مالیاتی و حتی محدودیت‌های ارزی و بانکی قرار دارد و به تعبیری نه‌تنها هیچ حمایتی نمی‌شوند، بلکه مدام باید برای انجام امور پاسخگو هم باشند.

تاجدالدینی اظهار کرد: به عنوان نمونه بازرگان به دلیل تحریم، محصولش را به عراق صادر و با کمک و رایزنی با صراف‌ها، معادل ریالی آن را دریافت می‌کند، اما بعد از مدتی سیستم بانکی دلار صادراتی را مطالبه می کند که این هم در شرایطی رخ می‌دهد که قیمت دلار افزایش یافته است. بنابراین در چنین شرایطی تاجر یا باید محصولش را صادر نکند و شاهد فاسد شدن آن باشد، یا شرایط حاکم را بپذیرد.  

وی با اشاره به اینکه به روز نبودن زیرساخت‌ها و کمبود در زیرساخت‌های صادراتی از مهمترین موانع جهش صادرات در بخش کشاورزی است، گفت: کمبود کانتینریخچالی و مجهز نبودن صادرکنندگان به تجهیزات بسته‌بندی هم مشکل دیگر زیرساختی است که باعث شده کالاها به‌صورت سنتی صادر شود که همین امر سبب از دست رفتن موقعیت‌های صادراتی شده است.

تاجدالدینی با بیان اینکه در مسیر توسعه صادرات، تجارت بدون انتقال ارز بسیار به افزایش صادرات کمک می‌کند، افزود: موضوع مهم دیگر الزام به بازگشت ارز صادراتی در زمان تحریم است که مشکلات بانکی مانع از بازگشت این ارز است. در شرایط عادی امکان تهاتر کالا و صادرات در مقابل واردات وجود داشت و نیازی به بازگشت ارز نبود اما در حال حاضر که تحریم مانع ایجاد کرده این امکان هم از صادرکنندگان گرفته شده در حالی که باید امکان صادرات بدون انتقال ارز با تهاتر فراهم شود.

کد خبر 44964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =