سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی طی هشت سال ۴.۷ درصد افزایش یافت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی از ۱.۷ درصد در سال ۹۲ به ۶.۴ درصد در ۹۹ رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ به ۷.۲ درصد برسد.

به گزارش اگزیم نیوز، محمدجواد آذری جهرمی عصر روز دوشنبه با حضور مجازی در آیین افتتاح پارک  فناوری اطلاعات و ارتباطات استان سمنان، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی را نتیجه تلاش جوانان دانست و گفت: هدف این است که در سال‌های آینده سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی به ۱۶ درصد برسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید، ۵۰ درصد شهرهای کشور به پوشش اینترنت نسل سوم دسترسی داشتند.

آذری جهرمی ادامه داد: بیش از ۳۰ درصد از جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند که پیش از این دولت دسترسی به اینترنت پهن‌باند نداشتند اما امروز ۹۸.۵ درصد از جامعه روستایی ایران به اینترنت پهن‌باند دسترسی دارند.

وی افزود: از جمله وظایف دولت این است که هم اینترنت پهن باند را به دسترسی اضافه کند و هم پهنای باند شبکه ملی اطلاعات را افزایش دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ظرفیت پهنای باند شبکه ملی اطلاعات از ۶۴۸ گیگ در سال ۹۲ به بیش از ۲۱ هزار گیگ در سال ۹۹ رسید و این اقدامات زمینه را برای این پیشرفت و توسعه کسب و کار جوانان فراهم کرد.

آذری جهرمی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات علاوه بر تامین زیرساخت ها وظیفه توانمندسازی را نیز بر عهده دارد گفت: در دولت تدبیر و امید، توانمندسازی از طریق طرح نوآفرین و پارک‌های اقتصاد دیجیتال انجام شد.

وی بیان کرد: در طرح نوآفرین، ۱۰ هزار شرکت در مجموعه کسب و کارهای فضای مجازی ثبت نام کردند و با استفاده از منابع در اختیار وزارت ارتباطات، منابع دولت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و منابع بخش خصوص حمایت موثری از توسعه کسب و کار این شرکت‌ها به عمل آمد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پارک‌های اقتصاد دیجیتال نیز در دولت دوازدهم ایجاد شدند تا شرکت هایی با درآمد پنج میلیارد ریال در سال را تحویل بگیرند و با حمایت های خود شرکت هایی با ۵۰ میلیارد ریال در سال را تحویل دهند.

آذری جهرمی بیان کرد: پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات استان سمنان در رشد اقتصاد دیجیتال استان موثر است و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های استان می‌توانند در این مجموعه هم آموزش ببینند، هم معافیت ویژه دریافت کنند و هم با کنار هم قرار گرفتن موجب رشد درآمد خود و دیگران شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تمرکز این پارک در استان سمنان بر حوزه‌های کشاورزی و فضایی است.

وی افزود: دولت تدبیر و امید ۲۳۴ میلیارد تومان برای ارتقای پوشش اینترنت جاده‌ای در کل مسیر حرم تا حرم، ارتقای وضعیت اینترنت مناطق روستایی و بهبود ارتباطات فیبر نوری، ارتباطات مسیر ریلی، شهرک‌های صنعتی و توسعه اشتغال در استان سمنان سرمایه گذاری کرد که مبلغ قابل توجهی بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مسئول اجرای طرح پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات استان سمنان، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است اما این طرح بدون همکاری دستگاه‌های زیرمجموعه و مرتبط محقق نمی‌شد.

آذری جهرمی بیان کرد: در استان سمنان همکاری خوبی بین تمام دستگاه‌ها در اجرای این طرح‌‎ها وجود داشت و این برخلاف برخی استان‌ها است که در اجرای طرح‌ها دستگاه‌های ناظر تنها انتقاد می‌کنند و کاستی‌ها را می‌بینند.

وی افزود: این پارک یک حلقه از زنجیره پارک‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است و با اجرای این طرح‌ها مسیری برای جوانان ترسیم شد که دولت در توسعه بازار با آنان همکاری کرده باشد و توسعه ارتباطات و زیرساخت این حوزه کمک به توسعه کسب و کارهای جوانان است.

پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات استان سمنان با عنوان «فاوا» با حضور مجازی آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور هدف نهایی جذب شرکت ها و واحدهای فناور داخلی و خارجی، ارتقاء آنها در حوزه تولید محصولات ارتباطات و فناوری اطلاعات مدرن، و تسهیل حضور آنها در بازارهای داخلی و خارجی بهره‌برداری شد.

ساختمان آموزش وسنجش مهارت فنی و حرفه‌ای استان با اعتبار ۳۰۰میلیارد ریال به‌عنوان محل استقرار پارک در محوطه‌ای به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع شامل ۴ سوله با مساحت ۳۴۰ متر مربع تعیین و تایید شد.

کد خبر 45167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =