برنامه دورکاری سازمان از اجبار تا بهره مندی از فرصت ها

در فضای رقابتی موجود، سازمان ها با پرداختن به دورکاری در سایه اعتماد، حمایت و ارتباط خواهند توانست کسب و کارها را به سمت و سویی هدایت کرده که علاوه بر دسترسی به سطح بالاتری از رضایت شغلی، خلاقیت و نوآوری، موجبات قرارگیری آنها در مسیر حرفه ای را نیز فراهم آورد.

«امیرحسین کردنوری» کارشناس مسائل بانکی روز دوشنبه در گفت و گو با اگزیم نیوز اظهار داشت: امروزه به دلیل وجود بیماری کووید، سازمان ها از دورکاری به عنوان یک راه حل برای جلوگیری از اشاعه بیماری در جامعه استفاده می کنند. بر این اساس تمهیدات ویژه ای در سازمان ها صورت می پذیرد تا کارمندان کمتری در سر کار حضور پیدا کرده و کارکنان از راه دور به امور مربوطه بپردازند.

وی افزود: هرچند دورکاری سطح بالاتری از رضایتمندی شغلی است و در افزایش و بهبود روحیه و انگیزه کارکنان نقش موثری ایفاء کرده و موجب کاهش سطح تعارض و ابهام شغلی می شود، لیکن علیرغم بکارگیری این فرآیند، سازمان ها در درازمدت علاقه ای به اجرای آن ندارند.

کردنوری با بیان اینکه مهمترین عامل در این نوع نگرش، مدیریت ارشد سازمان است، اذعان داشت: معمولاً مدیریت به دلایل مختلف با هرگونه تغییر مقاومت کرده و با بکارگیری تفکرات منسوخ شده از جمله عدم اعتماد به کارمندان و اصرار بر پرداختن به رویکرد سنتی موجود، اصرار به حضور فیزیکی افراد جهت تشویق، پرداخت اضافه کاری، ارتقا شغلی و ... و همچنین عدم وجود زیرساخت های فناوری اطلاعات و در اختیار قرار ندادن فضا و ابزارهای مورد نیاز به دلایل مختلف، تحقق این امر را با چالش روبرو می کنند.

معاون شعبه بلوار کشاورز بانک توسعه صادرات ایران خاطرنشان کرد: به منظور اجرای موفق برنامه دورکاری و ایجاد ارتباط عمیق کاری بین مدیران و همکاران، علاوه بر حمایت همه جانبه در تمامی سطوح سازمان، نیاز است ضمن الگوبرداری از شرکت های موفق، نسبت به تغییر رویکردهای مدیریت سنتی و نوع نگاه در فضای رقابتی کسب و کار اقدام شود که اجرای این امر تا مادامی که سیستم به کارمندان تابعه اعتماد کامل نداشته باشد، تفویض اختیار مؤثر صورت نپذیرد و دورکاری صرفاً بعنوان ابزاری مقطعی لحاظ شود، نه تنها ایجاد بهره وری در سازمان را حاصل نمی کند بلکه موجبات ضرر و زیان آن شده و نارضایتی مشتریان را در پی خواهد داشت.

وی معتقد است: همانطور که در شرکت های بزرگ دنیا برنامه دورکاری بعنوان یکی از با اهمیت ترین جنبه های منابع انسانی در ایجاد خلاقیت و نوآوری در کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد، سازمان ها نیز می توانند از شرایط موجود فضای همه گیری بیماری کووید بهره جسته و با ایجاد تحول در روند موجود خود و با تمهیدات ویژه ای جهت مانیتورینگ و کنترل و اتخاذ تصمیمات استراتژیک در چارچوب قوانین و مقررات، از فرصت های بدست آمده برای پویایی سازمان بهره مند شوند و نقش مؤثری برای افزایش کارایی و اثربخشی، جذب و حفظ نیروهای متخصص، بهبود رضایت شغلی و ارتقای روحیه کارمندان در کنار کاهش در هزینه ها، تردد و آلودگی محیط زیست، ایفاء کنند.  

براساس این گزارش، از آنجا که بیش از ۷۰ درصد از شرکت های بزرگ دنیا به دلیل بهره وری بیش از ۴۰ درصدی سازمان از اجرای برنامه دورکاری، درصدد حفظ آن و تغییر در الگوی رفتاری قبلی خود هستند، الگو برداری صحیح در سازمان ها علاوه بر بهره مندی از مزایای طرح، موجب قرارگیری آنها در مسیر حرفه ای نیز خواهد شد.

کد خبر 45181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =