صادرات نخستین محموله محصولات لبنی ایران به روسیه تا پیش از نوروز

دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، اظهار کرد: روسیه سالانه حدود ۲.۳ میلیارد دلارواردات محصولات لبنی از کشورهای مختلف اروپائی داشت و پس از تحریم اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا ترکیه بیش از ۸۰۰ میلیون دلار از این بازار را تصاحب کرد اما به دلیل تنش در روابط ترکیه و روسیه مشکلاتی در صادرات محصولات لبنی به روسیه از سوی ترکیه به وجود آمده است

همزمان با هدف دولت برای افزایش صادرات غیر نفتی نخستین محموله محصولات لبنی ایران تا پیش از نوروز 95 راهی بازارهای روسیه خواهد شد.
دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، اظهار کرد: روسیه سالانه حدود 2.3 میلیارد دلارواردات محصولات لبنی از کشورهای مختلف اروپائی داشت و پس از تحریم اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا  ترکیه بیش از 800 میلیون دلار از این بازار را تصاحب کرد اما به دلیل تنش در روابط ترکیه و روسیه مشکلاتی در صادرات محصولات لبنی به روسیه از سوی ترکیه به وجود آمده است.
 رضا با کری با اشاره به قابلیت های موجود کشورمان برای صادرات انواع محصولات لبنی گفت: به تازگی مجوز صادر به کشور روسیه از سوی کارخانه های ایرانی صادر شد و شرکت کاله قرار است تا پایان سال جاری، نخستین محموله محصولات صادراتی  خود را به مقصد روسیه ارسال کند.
وی افزود: پنیر سخت عمده ترین محصول صادراتی به روسیه خواهد بود ویش بینی می کنیم روند صادرات در سال95 روندی صعودی را تجربه کند.
باکری ادامه داد: کارشناسان  صنایع غذائی روسیه چندین  بار از برخی از کارخانه های لبنی ایران بازدید کردند و در نهایت 4 کارخانه کاله، پگاه تهران، پگاه گلپایگان و نیز پگاه فارس مورد تایید آنان قرار گرفت و قرار است محصولات مختلف تولیدی این کارخانه ها به روسیه صادر شود.
دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی ایران با بیان این که روسها توجه خاصی به  سلامت شیر دارند گفت: کارشناسان  صنایع غذائی روسیه روند طی مسیر شیر تولیدی در گاوداری ها تا کارخانه ها را بارها مورد بررسی قرار داده و در نهایت تایید کردند.
وی اظهار کرد: در پی حضوری قوی در بازارهای روسیه هستیم و در این مسیر حمایت های دولت می تواند توسعه صادرات محصولات لبنی ایران را شتاب بخشد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز،میزان تراز تجاری ایران و روسیه در سال گذشته در حدود 923 میلیون دلار بوده که تنها در حدود 291 میلیون دلار آن صادرات از ایران به روسیه بوده است. با این حال بررسی روند تجاری بین این دو کشور در پنج سال اخیر گویای نوسان در مبادلات است.
بدون شک در سبد صادراتی ایران به روسیه محصولات بسیاری یافت می‌شود که می‌تواند روانه بازارهای  این کشور شود و فرآورده‌های لبنی ازجمله این کالاهاست که ماندگاری قابل قبولی در سبد صادراتی ایران داشته و ازسوی‌دیگر کشور روسیه واردکننده این محصولات به شمار می‌رود
مطابق توافق های صورت ‌گرفته از ژانویه 2016 تعرفه ورود فرآورده‌های شیری ایران به روسیه حذف شده و به‌طور مشخص چند کارخانه فرآورده‌های شیری مجوز بهداشتی لازم برای صادرات به بازار روسیه را دریافت کرده‌اند.
 بررسی‌ها نشان می‌دهد، کشور روسیه در سال‌های اخیر واردکننده خالص فرآورده‌های شیری بوده‌است و در سال 2014 این کشور برابر با 3,8 میلیارد دلار فرآورده‌های شیری وارد کرده است که بیش از 2 میلارد دلار آن از اروپا بوده است و باوجود تراز مثبت تجاری کل (بالغ‌بر 211 میلیارد دلار)، تراز تجاری فرآورده‌های شیری آن کشور بالغ بر 3,5 میلیارد دلار کسری داشته است.
 واردات فرآورده‌های شیری در دوره 2010 تا 2014 سالانه رشدی برابر با 21 درصد داشته است درحالی‌که رشد سالانه کل واردات این کشور فقط برابر با پنج درصد بوده‌ است.
همچنین، آمارها نشان می‌دهد که سهم روسیه از کل واردات جهانی فرآورده‌های شیری قابل توجه و برابر با 9,3 درصد است و این کشور هشتمین واردکننده محصولات لبنی در جهان محسوب می‌شود.
 بلاروس (با سهمی معادل 48,8 درصد)، هلند و فلاند هرکدام با سهمی معادل 5,6 درصد مهم‌ترین مبادی وارداتی فرآورده‌های شیری روسیه در سال 2014 بوده‌اند. هرچند ایران هیچ فرآورده‌های شیری را به روسیه صادر نکرده‌است ولی توافقات اخیر فرصت مناسبی را در اختیار ایران قرار داده‌ است.
 بررسی ترکیب واردات فرآورده‌های شیری روسیه در سال 2014 نشان می‌دهد: «پنیر و کشک» مهم‌ترین محصول لبنی وارداتی روسیه بوده و در این سال روسیه بیش از 1,5میلیارد دلار پنیر وارد کرده‌ است.
 سهم این کشور از واردات جهانی پنیر 4,9 درصد و روسیه پنجمین واردکننده پنیر جهان بوده‌ است.
 بلاروس، هلند و لیتوانی مهم‌ترین مبادی وارداتی پنیر روسیه بوده‌اند. واردات این محصول در فاصله سال‌های 2010 تا 2014 سالانه به‌طور متوسط هشت درصد رشد داشته است. «شیر و خامه غلیظ شده»، «تخم پرندگان»، «دوغ، شیر و خامه بسته شده، ماست و کفیر» از دیگر فرآورده‌های شیری هستند که در سبد وارداتی کشور روسیه قرار دارند. همان‌طور که در سطور بالا عنوان شد، در بین فرآورده‌های شیری مهم‌ترین محصول وارداتی روسیه «پنیر و کشک» است.
 بررسي آمارهاي گمرك جمهوري اسلامي ايران نشان مي‌دهد كه در سال 2014 در ميان فراورده هاي شيری بيشترين صادرات ايران، «دوغ، شير و خامه بسته شده، ماست و كفير» بوده‌است. صادرات اين گروه از فراورده هاي شيري در سال 2014 برابر با 215 ميليون دلار بوده‌است. «پنير و كشك» دومين گروه از فراورده هاي شيري بودند كه در سال 2014 ايران صادراتي به ارزش 156 ميليون دلار به جهان داشته‌است. «شير و خامه غليظ شده بدون قند» سومين گروه از محصولات لبني است كه در سال 2014 صادرات ايران برابر با 104 ميليون دلار گرديده‌است.
در این میان روابط تجاري رو به گسترش ايران و روسيه كه بخشي از آن ناشي از تحريم روسيه توسط كشورهاي اروپايي و تنش‌هاي اخير اين كشور با تركيه بر سر منازعات منطقه خاورميانه است، بازار جديدي براي ايران فراهم آمده‌است ، به نحوي كه دو كشور به دنبال گسترش روابط تجاري فيمابين هستند.

 

کد خبر 4529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =