فروش بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی به طور نقدی

بیش از ۳ هزار و ۳۳ میلیارد تومان اوراق بدهی به طور نقدی در سیزدهمین و چهاردهمین هفته عرضه اوراق بدهی توسط کارگزاری بانک مرکزی و بعد از مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به فروش رسید.

به گزارش اگزیم‌نیوز از شادا، در ادامه اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تامین مالی اقتصاد کشور با هدف کاهش تبعات تورمی، خزانه‌داری کل کشور در سال جاری نسبت به انتشار و عرضه اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری چهارده هفته عرضه اوراق بدهی میان بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه (از قبیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین مالی) و یک مرحله پذیره نویسی اوراق از طریق کارگزاری بانک مرکزی و سیستم مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اقدام کرد.

بر اساس این گزارش حسب تصمیمات اتخاذ شده در راستای تأمین مالی بهینه، سیزدهمین و چهاردهمین هفته عرضه اوراق بدهی برگزار شد که پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان یادشده در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، مجموعاً مبلغ ۳هزار و ۳۳ میلیارد تومان اوراق به صورت نقدی به فروش رسید.

این گزارش می‌افزاید، تاکنون مجموعاً ۱۶.۵۱۹ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی، حدود ۴۵ درصد از طریق بازار پول و ۵۵ درصد از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شده است.

در این گزارش اعلام شد: با انتشار اسناد خزانه اسلامی و طی برگزاری دوازده هفته عرضه اوراق بدهی دولت تا تاریخ بیستم مردادماه ۱۴۰۰ در مجموع معادل ۸۳.۴۸۶ میلیارد تومان شامل ۷۰هزارمیلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و ۱۳.۴۸۶ میلیارد تومان اوراق نقدی تامین مالی انجام شده بود.

گفتنی است، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) حسب وظایف قانونی و تخصصی خود با استناد به نتایج تحلیل جامع "روند تحولات متغیرهای اقتصادی"و "روند سنجه‌های پایداری بدهی‌های دولت در قالب سناریوهای مختلف" و متناسب با برآورد جریان ورودی و خروجی منابع عمومی و نیز با درنظر داشتن اولویت سازگاری سیاستی با چارچوب سیاست‌گذاری پولی هر هفته نسبت به برگزاری حراج اوراق بدهی و ارزیابی و پذیرش پیشنهادات خرید اقدام می کند.

بدیهی است نتیجه رویکرد صدرالذکر حصول به اطمینان کامل از توانمندی دولت در بازپرداخت اصل و فرع تعهدات ناشی از انتشار اوراق مالی اسلامی در سررسید و در ادامه تعیین فاکتورهای کلیدی در پذیرش پیشنهادات بوده و خواهد بود.

کد خبر 45710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =