رفع محدویت های جدید صنعت فولاد، سبب رونق بازار می شود

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است: با لغو محدویت های صادراتی برای تولیدکنندگان فولاد از سوی دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تخصیص بخشی از مازاد تولیدات، بازار داخلی فولاد نیز رونق خواهد گرفت.

سیدرضا شهرستانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، در خصوص دلایل لغو محدودیت ها؛ اظهار داشت: در پی انتقاد انجمن تولیدکنندگان فولاد نسبت به ایجاد محدودیت‌های صادراتی مبنی بر حذف نام بسیاری از تولیدکنندگان از فهرست واحدهای مجاز به صادرات، دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در نامه‌ای جدید به دفتر مقررات صادرات و واردات، محدودیت‌های وضع شده در نامه قبلی را لغو و مجوزهای صادرات فولاد را تا ابتدای مهرماه تمدید کرد.

یادآور می شود، در اولین روز اردیبهشت ماه سال جاری سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در نامه‌ای خطاب به مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت فهرست واحدهای مجاز به صادرات شمش و مقاطع طویل فولادی را اعلام کرد که براساس آن واحدهایی که کف عرضه خود را طی چهار ماه نخست امسال رعایت کرده‌ بودند تنها مجاز به صادرات شناخته شده بودند اما این لیست در حالی برای انجام اقدامات لازم برای فراهم آمدن امکان صادرات و ابلاغ به گمرک تهیه شده بود که نام بسیاری از واحدهای مجاز به صادرات (۸۴ شرکت تولیدکننده مقاطع طویل فولادی و ۲۱ شرکت تولیدکننده شمش فولادی) حذف شده و از امکان صادرات بی‌بهره مانده‌ بودند.  

محدودیت اعمال شده برای صادرات فولادی‌ها براین اساس بود که دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، مجوز صادرات مقاطع طویل فولادی و شمش را به عرضه ۷۰ درصد از تولیدات شرکت‌ها در بورس کالا منوط کرده بود و شرکت‌هایی که طی چهار ماه نخست سال جاری، کف عرضه ۷۰ درصدی در بورس کالا را رعایت نکرده‌ بودند، از فهرست شرکت‌های مجاز به صادرات حذف شده‌ بودند.

وی ادامه داد: با وجودی که این محدودیت‌ها هنوز لغو نشده اما بنا شده تا با توجه به شرایط خاصی که هم اکنون در کشور داریم و به دلیل قطعی برق و سایر عوامل بازدارنده تولید، میزان تولید فولاد کشور در واحدهای مختلف تولیدی به ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت معمول کارخانجات برسد.

شهرستانی با تاکید بر اینکه امروز اولویت ما باید تامین نیاز داخل باشد؛ گفت: با توجه به افزایش تولید در صنایعی که از اقلام فولادی استفاده می کنند نیاز کشور به این محصول افزایش پیدا کرده و در نتیجه باید بخشی از فولاد تولید داخل به رفع  نیاز کشور اختصاص یابد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه چند ماهی است که این کارخانجات در تامین برق مورد نیاز خود با مشکل مواجه هستند، افزود: پیش از این و در زمان تولید با ظرفیت کامل، بخشی از محصولات نهایی به دلیل مازاد بر نیاز داخل، به کشورهای همسایه صادر می شد.

وی یادآور شد: در گذشته توجه چندانی به ظرفیت های مازاد تولید داخل وجود نداشت در نتیجه مازاد تولید صادر می‌شد البته پیش از این عرضه در بازارهای صادراتی مشروط به تامین بازار داخل بود که توجه جدی به این موضوع نمی شد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران  بیان کرد: از آنجا که کمبود ناشی از کاهش تولید سبب قطع صادرات شده دیگر محصولی برای صادرات باقی نخواهد ماند که این موضوع بدون شک مشکلاتی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.

او ادامه داد: کاهش میزان صادرات معضلاتی از جمله عدم بازگشت ارز به کشور ایجاد می کند اما آن دسته از مشتریانی که محصولات فولادی خود را از محل تولید ایران تامین می کردند آن را از محل دیگری تامین خواهند کرد.

شهرستانی تاکید کرد: براساس لغو این محدودیت که قرار است تا یک ماه دیگر اجباری شود و ما در انجمن موافق و ملزم به اجرای آن هستیم چرا که در شرایط فعلی باید توجه به تولید داخل در اولویت قرار بگیرد و امروز این راهکار تصمیمی مناسب در این حوزه است.

کد خبر 45753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =