تهران میزبان کنفرانس مشترک اقتصادی ایران و کره بعد از ۱۰سال/هیات ۳۰۰نفره تجاری در راه ایران

پکن - ایرنا - رایزن سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی با تاکید بر اشتیاق کره ای ها بر گسترش و توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران، از برگزاری یازدهمین دور کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران در ماه جاری و حضور یک هیات ۳۰۰ نفره از مقامات، تجار و بازرگانان این کشور در جریان برگزاری این نشست خبر داد

«کاظم سلطان احمدی» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور دهم اسفند ماه جاری در تهران برگزار می شود و برای حضور در این نشست که پس از وقفه ای 10 ساله صورت می گیرد، اشتیاق زیادی از جانب کره ای ها مشاهده می شود.
او یادآور شد: لغو تحریم های بین المللی علیه ایران و بوجود آمدن فضای باز اقتصادی و سرمایه گذاری در کشورمان و همچنین رکود اقتصادی بوجود آمده در بازارهای داخلی و بین المللی کره جنوبی، باعث شده تا شاهد اشتیاق و تمایل ویژه ای از سوی دولت، سرمایه گذاران، تجار و بازرگانان کره جنوبی برای حضور در بازار ایران باشیم.
وی تاکید کرد که فضای مثبت ایجاد شده، بستر مناسبی را برای سفر تجار و سرمایه گذاران کره جنوبی به ایران برای ارزیابی زمینه های حضور هر چه بهتر و بیشتر فراهم ساخته و برگزاری یازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور می تواند فراهم کننده بستری مناسب برای این مهم باشد.
«سلطان احمدی» با بیان اینکه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور طی روزهای نهم و دهم اسفند ماه در تهران برگزار خواهد شد، از حضور «جو هیونگ هوان» وزیر صنعت، تجارت و انرژی کره جنوبی در راس یک هیات 20 نفره متشکل از مدیران وزارتخانه های مختلف این کشور به تهران خبر داد.
وی یادآور شد که در طول مدت اقامت مقام ارشد کره ای در ایران، او دیدارهایی نیز با وزیران نیرو، نفت، اقتصاد و دارایی، مسکن و شهرسازی و رئیسان بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی خواهد داشت.
رایزن سیاسی کشورمان در سئول همچنین گفت که به موازات برگزاری کمسیون مشترک دو کشور، دو اجلاس مجزا تحت عنوان «همایش تجاری» و «میزگرد همکاریهای اقتصادی» نیز در تهران برگزار می شود که به غیر از ترکیب کامل هیات همراه وزیر کره ای، هیاتی متشکل از حدود 300 نفر از تجار و بازرگانان این کشور به ایران می آیند.

* اگزیم بانک و خط اعتباری 8 میلیارد یورویی
وی ادامه داد: علاوه بر این، دو تیم کارشناسی از مدیران «اگزیم بانک» و «بیمه صادراتی» کره (K SURE) هم اکنون در تهران بسر می برند که در حال مذاکره به منظور تهیه موافقت نامه های اعتباری هستند.
«سلطان احمدی» گفت که با رفع تحریم های ناعادلانه بر علیه جمهوری اسلامی ایران دو موسسه یاد شده فعالیت های خود را برای گشایش خط اعتباری در ایران آغاز کردند که تلاش اگزیم بانک برای خط اعتباری 8 میلیارد یورویی و تلاش بیمه صادراتی کره نیز برای گشایش خط اعتباری 5 میلیارد یورویی است.
وی گفت که مسئولان این دو نهاد اقتصادی هم اکنون در حال گفت وگو با مقامات ذیربط کشورمان هستند که در صورت نهایی شدن، تفاهم نامه های همکاری، در سفر هفته آینده وزیر کره ای به تهران امضا خواهد شد.
دیپلمات ارشد کشورمان همچنین از سازمان هایی مانند کوئیکا، سازمان توسعه سرمایه گذاری، سازمان حمایت از تجار و بارزگانان، برخی از شرکتها و مشاوران حقوقی کره جنوبی و ... به عنوان نهادهای مطرحی نام برد که خود را برای سفر به تهران و انجام مذاکرات با همتایان ایرانی به منظور برقراری ارتباطات تجاری مستقیم با ایران آماده کرده اند.

* تلاش خودروساز کره ای برای حضور دوباره در ایران
«سلطان احمدی» در ادامه گفت وگوی خود با ایرنا به راه اندازی و احیای مجدد خط مونتاژ خودرو هیوندایی در ایران اشاره کرد و گفت: مسئولان شرکت یاد شده در این رابطه مذاکرات خود را با طرف ایرانی در شرکت «کرمان خودرو» جهت احیای مجدد خط مونتاژ و «ایران خودرو» برای ایجاد خط جدید تولید آغاز کرده اند.
وی تصریح کرد: با توجه به شفاف سازی های انجام شده، مقامات دولتی و شرکت های کره ای دریافته اند که برای حضور فعال تر در بازار ایران و رقابت با همتایان غربی، باید با رویکردی جدید وارد گفت وگو با ایران شوند.
او همچنین از ملاقات «حسن طاهریان» سفیر ایران در کره جنوبی با «جو هیونگ هوان» وزیر صنعت، تجارت و انرژی این کشور خبر داد و گفت: در این دیدار توضیحات لازم در خصوص شرایط جدید بازار رقابتی ایران با تاکید بر ضرورت نگاه بلندمدت به بازار ایران داده شد که با استقبال طرف کره ای همراه بود.
دیپلمات ارشد کشورمان یادآور شد: وزیر صنعت، تجارت و انرژی کره جنوبی نیز در این دیدار اعلام کرد که کشورش به بازار ایران در دوره پساتحریم به عنوان یک فرصت تجاری نگاه نمی کند بلکه در پی تقویت و ایجاد همکاریهای اقتصادی بلندمدت مبتنی بر انتقال تجارب موفق به ایران است.
گفتنی است، ارزش تبادلات تجاری ایران و کره در سال 2015 میلادی به بیش از شش میلیارد و 100 میلیون دلار رسید اما دو طرف امیدوارند در طول سال های پیش رو این رقم به سرعت به حدود 15 تا 17 میلیارد دلار برسد.
کره جنوبی از جمله کشورهایی است که برای توسعه روابط با ایران همواره تلاش زیادی داشته و می کوشد تا شرکت های خود را با طرح های زیربنایی ایران مرتبط سازد.

کد خبر 4629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =