افزایش مراودات تجاری استان اردبیل

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل گفت: این استان با وجود تداوم تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا در حوزه صادرات و واردات در سال‌جاری از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، حسین وطن‌دوست روز چهارشنبه در نشست کارگروه صادرات غیرنفتی استان اردبیل بیان کرد: میزان صادرات از این استان در ۶ ماهه نخست سال‌جاری ۱۰۸ درصد افزایش داشته و حجم واردات ۳۵ درصد کاهش یافته است و در مجموع از لحاظ تولید و صادرات محصولات کشاورزی، گلخانه‌ای و صنعتی رتبه برتر کشور را دارد.

وی به ظرفیت‌های استان اردبیل در صادرات محصولات غیرنفتی اشاره کرد ‌و افزود: موضوع مناسبات و تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه برای این استان به دلیل وجود واحدهای تولیدی صادرات‌محور و واحدهای تولیدی که مواد اولیه آنها از خارج کشور وارد می‌شود، حائز اهمیت است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت جدید نیز رایزنی‌هایی از طریق سفیران و مسئولان نمایندگی‌های سیاسی و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران با هدف تقویت و توسعه همکاری‌ها و مناسبات با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه با رویکرد تعاملی انجام می‌گیرد.

وی همچنین گفت: استان اردبیل به عنوان همسایه جمهوری آذربایجان با توجه به بیشترین مرز مشترک، با ایجاد امکانات زیربنایی از حداکثر ظرفیت در امر تولید و امکانات برای صادرات بهره‌مند خواهد شد.

وطن‌دوست در ادامه بر مدیریت فرصت و رفع تهدیدها در راستای صادرات غیرنفتی و بازتاب دادن مشکلات و راهکارهای مربوط به افزایش همکاری‌های اقتصادی و افزایش صادرات در سطح ملی و استانی تاکید کرد.

محصولات کشاورزی، انواع شیشه، نئوپان، انواع بنزین، سنگ ساختمانی، انواع کاشی، خرما، نمک و پروفیل از  عمده کالاهای صادر شده است و آب معدنی، سیمان، ام‌دی‌اف، گچ، نئوپان، بیسکویت، برنج، انواع البسه، سنگ‌های ساختمانی، پروفیل و نمک عمده کالای ترانزیت خروجی را شامل می‌شود.

در حال حاضر حدود یک‌هزار و ۱۴۲ واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذرای ۷۵۰ هزار میلیارد ریالی در استان اردبیل فعالیت دارند.

کد خبر 46774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =