خروجی کالا از خراسان جنوبی به افغانستان ۱۴ درصد افزایش یافت

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: مجموع کالاهای خروجی از خراسان جنوبی به افغانستان در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ معادل ۱۲ درصد و در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۱۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش اگزیم نیوز، عباس جرجانی روز پنجشنبه در نشست تجار، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران کشور افغانستان با استاندار خراسان جنوبی که در بیرجند برگزار شد، افزود: سال گذشته ۲۰۳ میلیون دلار کالا از خراسان جنوبی به کشور افغانستان صادر شد و سهم خروجی کالا به این کشور از مرزهای استان ۲۵ درصد است.

وی با اشاره به ظرفیت بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی تاکید کرد: تمامی ظرفیت‌های مورد نیاز برای توسعه مراودات تجاری با کشور همسایه فراهم شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: وجود منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در مجاورت مرکز استان و قطعه منفصله در پایانه مرزی ماهیرود، محصولات کشاورزی استراتژیک و زمینه مناسب توسعه واحدهای فرآوری و تولید محصولات با ارزش بالا، زیرساخت‌ها و تاسیسات مورد نیاز ۲ گمرک رسمی، چهار بازارچه مرزی و مرز رسمی ماهیرود به عنوان گمرک رسمی با افغانستان از دیگر ظرفیت‌های این استان است.

وی با اشاره به جایگاه صنعت خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی در شهرستان‌های استان وجود دارد و ۵۴۵ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۲۹ هزار و ۹۳۷ میلیارد ریال و اشتغال ۱۲ هزار نفر فعال است.

جرجانی از فعالیت ۷۰۴ معدن در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این معادن با ذخیره قطعی ۶.۹ میلیارد تن، استخراج اسمی ۲۳ میلیون تن و اشتغال ۱۳ هزار نفر زمینه خوبی را برای توسعه سرمایه‌گذاری و مراودات تجاری با افغانستان فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: هرچند کشور افغانستان نیز دارای معادن بسیار خوبی به‌ویژه در حوزه سنگ‌های قیمتی است اما می‌توان از ظرفیت این استان برای فرآوری محصولات این کشور استفاده کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در حوزه تجارت استان تاکنون ۳۴ هزار و ۸۶۱ واحد دارای پروانه، ۱۵۱ کارت بازرگانی دارای اعتبار و ۵۶ هزار و ۳۰۰ کارت مبادلات مرزی صادر شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: این آمادگی را در استان داریم که بازارچه‌های مرزی را فعال‌تر و دروازه مشترک بین ایران و افغانستان را ایجاد کنیم.

حسن رحیمی‌زاده افزود: در زمینه مسایل و مشکلات گمرکی بین دو کشور آمادگی خود را برای فعال‌تر کردن بازارچه‌های استان اعلام می‌کنیم.

وی بیان کرد: آماده انجام هرگونه کمک‌های فنی و گمرکی با افغانستان هستیم همچنین برای توسعه ارتباطات الکترونیکی و تسهیل در فرایند و جلوگیری از توقفات کامیون‌ها در مرز اقدام لازم را انجام می‌دهیم.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی از آمادگی این استان برای توسعه واردات از افغانستان نیز خبر داد و گفت: البته باید در این خصوص نشست‌هایی در داخل و مرکز کشور برگزار شود و وزارتخانه‌های مربوطه نیز مساعدت داشته باشند.

وی افزود: درخصوص محصولات کشاورزی کشور افغانستان که درخواست واردات داده شد برای فرآوری محصول و صادرات آن به کشورهای دیگر می‌توان اقدام کرد.

رحیمی‌زاده عنوان کرد: در مورد موضوعات مربوط به سوخت و توقف محموله‌های تجار افغانستان در مرز این مشکل از مرز ما نیست بلکه مربوط به نمایندگان شرکت‌های حمل و نقل و تجار است که شاید به دلیل یکسری بدهی‌ها و مشکلات مالی بین دو طرف ایجاد شود در حالی که به محض اینکه کالا به مرز برسد ما تشریفات قانونی را انجام می‌دهیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در ارتباط با خواسته تجار افغانستان درخصوص واردات محصولات کشاورزی این کشور به خراسان جنوبی گفت: یکسری اولویت‌هایی برای واردات محصولات کشاورزی به ایران از جمله خراسان جنوبی مشخص شده است.

غلامرضا قوسی افزود: اولویت نخست در این زمینه، صرفه اقتصادی، اولویت دوم اینکه واردات منجر به ضربه زدن به محصولات تولیدی داخل نشود و نیاز به مصرف از دیگر اولویت‌ها است.

وی بیان کرد: واردات انواع میوه به‌ویژه گرمسیری غیر از انبه، موز، آناناس و از این قبیل از سایر کشورها به ایران ممنوع است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه کالاهای با ریسک کم از قبیل بذور گیاهی هیچ محدودیتی برای واردات نداریم و مجوز صادر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه واردات کالاهای با ریسک پرخطر محدودیت داریم گفت: درخصوص انار و هندوانه که مورد درخواست تجار افغانستان است ما در تولید داخل مشکلی نداریم لذا قادر به وارد کردن این محصولات نیستیم.

قوسی نبود پروتکل‌های بهداشتی را از مشکلات مهم دانست و تصریح کرد: پروتکل‌های بهداشتی باید توسط هر دو کشور ایران و افغانستان تدوین و رعایت شود.

وی افزود: قرنطیه دامی و گیاهی نیز از دیگر الزامات است در حالی که هنوز این پروتکل‌ها در کشور افغانستان تدوین نشده است.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران در همسایگی ولایت فراه افغانستان، ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

پایانه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین مرز خراسان جنوبی در سال‌های اخیر بوده و فعال‌سازی سایر بازارچه‌های مرزی در دستور کار دولت و مدیریت استان است.

بر همین اساس استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: از نظر ما هر چهار معبر مرزی استان باز است و امکان تجارت و مبادلات مرزی در آنها وجود دارد.

حمید ملانوری گفت: فعالیت در بازارچه‌های مرزی استان به همت تجار و بازرگانان ایران و افغانستان نیز بستگی دارد و تجار با توجه به شرایط پیش آمده مراودات خود را توسعه دهند.

کد خبر 47019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =