تجمیع امور اجرایی نهادها و دستگاههای دولتی سبب تسهیل صادرات خواهد شد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: تجمیع دستگاههای اجرایی تصمیم‌گیر در صادرات محصولات کشاورزی اعم از گمرک، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، وزارت بهداشت و اتاق بازرگانی نه تنها سبب تسهیل صادرات بلکه افزایش میزان آن خواهد شد.

حسین شیرزاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به وجود مشکلات متعدد در بخش‌های مختلف اقتصادی بخصوص در مسیر صادرات محصولات و خدمات داخلی کشور، افزود: برای خروج از وضعیت فعلی نیاز به بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات دست و پاگیر اداری است که در صورت بکارگیری دقیق و صحیح آنها می‌توان بر مشکلات فائق آمد و مسیر توسعه را بسط و گسترش داد.

وی با بیان اینکه تجارت خارجی یکی از مولفه‌های مهم در توسعه اقتصادی و منبع تامین درآمدهای ارزی برای سرمایه‌گذاری در بکارگیری تکنولوژی های جدید و افزایش توان تولیدی کشور است، اظهار داشت: به همین خاطر در قانون برنامه ششم توسعه، بازارسازی و حمایت از سرمایه‌گذاری در صنایع کشاورزی و غذایی و اجرای تحقیقات بازار بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است.

شیرزاد با اشاره به برنامه ششم و رویکردهای آن نسبت به بخش کشاورزی و تولید و صادرات محصولات آن، ادامه داد: شناسایی دقیق فرصت‌ها و تعیین‌ جزئیات فرصت‌های موجود در بازارهای فرامرزی، امضای موافقت‌نامه‌های همکاری با کشورهای هدف محصولات کشاورزی، ایجاد کنسرسیوم‌های صادرات‌محور در کشور و همچنین تقویت و پیگیری توافقات در حوزه اوراسیا از جمله مواردی است که به خوبی در این برنامه تدوین شده است.

وی با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی در ایران به علت مزیت های بسیار، طرفداران زیادی در جهان دارد، افزود: استفاده از نور خورشید چهار فصل و ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهان از جمله پتانسیل­‌های بالایی است که در طعم و مزه و کیفیت محصولات کشاورزی ایران نقش بسزایی دارد که نشان می‌دهد توجه به این بخش می‌تواند درآمدزایی خوبی برای کشور داشته باشد.

عضو اتاق بازرگانی تهران در بخش کشاورزی با اشاره به تعدد و تنوع نهادهای درگیر در بخش صادرات، این تراکم را زمینه‌ساز ایجاد قوانین دست و پاگیر اداری پیچیده قلمداد کرد و گفت: تجمیع نهادهای تصمیم‌گیر صادرات محصولات کشاورزی زیر یک پنجره واحد مانند گمرک، سازمان حفظ نباتات، موسسه استاندارد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی، اتاق بازرگانی و غیره از مهمترین اقداماتی است که باید در مسیر تسهیل صادرات صورت گیرد.

عضو اتاق تهران در پایان با تأکید بر لزوم حمایت مالی از صادرکنندگان و تاجران، گفت: تخصیص وام‌های ارزان‌قیمت‌ جهت تجهیز صادرکنندگان و استفاده از تجارب تشکل‌ها در نهادهای تصمیم‌گیر، از دیگر اقداماتی است که برای افزایش حجم صادرات باید در آینده مورد توجه مسئولان مربوطه قرار بگیرد.

کد خبر 47156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =