رئیس اتاق بازرگانی: تعهدات ارزی برای صادرات کرمان مشکل ساز شده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: تعهدات ارزی و دیگر فعالیت‌های ایذایی که برای صادرات اعمال محدودیت می‌کند، در شرایط تحریم و با وجود دشمنی ها، برای کشور مشکل ساز شده است.

به گزارش اگریم نیوز، سیدمهدی طبیب زاده روز پنجشنبه در شصت هفتمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با بیان اینکه محدودیت های بسیار شدیدی با هدف رفع تعهدات ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرده اند افزود: محدودیت دریافت منابع مالی، معرفی به محاکم قضایی و رفع معافیت های مالیاتی برای افرادی که رفع تعهد نکرده اند، صادرات ما را تحت تاثیر قرار داده که این محدودیت ها باید برداشته شود.

وی اظهار داشت: حداقل انتظارمان در شرایط تحریم این است سربازان جبهه اقتصادی کشور را در مصاف با استکبار جهانی و تحریم کنندگان یاری کنید که فعالان اقتصادی حداقل دغدغه داخلی نداشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: همه شرایط تولید، فراوری، صادرات و برگشت ارز پسته و خرما با مشکل مواجه است اما صادرکنندگان با وجود تمامی مشکلات با پایمردی فعالیت می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: این نشست به موضوع خاص پسته و خرما اختصاص یافت زیرا بخش مهمی از تولید و صادرات استان کرمان و ۲۷ استان دیگر کشور به این ۲ محصول اختصاص دارد که نشان می دهد ساماندهی این محصولات بسیار ضروری است.

طبیب زاده افزود: پسته امسال درگیر آفات، گرمازدگی و خشکسالی شده بود و استان کرمان امسال برای نخستین بار از مابقی استان ها تولیدی کمتر داشته و در این خصوص حجم و کیفیت تولیدات ما کاهش یافته است.

وی یادآور شد: محدودیت های بازار، تحریم ها و سیاست های تعهدات ارزی مشکلات بسیاری برای صادرکنندگان پسته و خرما استان کرمان ایجاد کرده که در همین راستا امروز نشستی را برگزار و در آن پیشنهادات مشخص در حوزه تولید، تامین مالی و آب، مسائل ارزی و صاردات را مطرح کردیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: استاندار کرمان، کمیسیون اقتصادی مجلس و سایر مسئولان به شدت فعال هستند و مشکلات را پیگیری کرده بودند لذا امروز این موضوعات به صورت بسته ای کامل برای رفع مشکلات فعلی صادرکنندگان و کشاورزان مصوب شد و امیدواریم با هماهنگی های گذشته و پیگیری ها به تدریج شاهد بهبود وضعیت پسته و خرما در این استان باشیم.

وی ادامه داد: پسته در ۲۷ استان کشور در حال تولید و معیشت پنج میلیون نفر از جمعیت کشور به این حوزه وابسته است و محصول خرما نیز شرایط به همین صورت است لذا هرنوع حرکت، توسعه، ترویج و تقویت این حوزه به معیشت افراد بسیاری از کشور برمی گردد.

طبیب زاده تاکید کرد: کشور به صورت طبیعی با کمبود ارز ناشی از تحریم ها مواجه و فروش کالاهای ایرانی در بازار جهان بسیار دشوار است، بویژه در پسته رقیب جدی و دشمن ما محسوب می شود که بیش از سه برابر ایران تولیدات دارد و همه سعی آن بر این است که موجب توقف تولید و صادرات ما شود.

وی ادامه داد: با وجود مشکلات خارجی، در داخل کشور نیز محدودیت های شدیدی از نظر من با منطق کمتری، وضع شده و همه مساله ما بازگشت ارز صادرکنندگان است.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد محصول پسته ما صادراتی است گفت: صادرکنندگان در زمانی که محدودیت نبوده ارز خود را برگردانده و در این کشور سرمایه گذاری کرده، مگر می شود در شرایط فعلی ارز خود را برنگردانند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: اگر ارز برنمی گردد چگونه باغ ها و مراکز فراوری پسته اداره می شوند پس بازنگشتن ارز به کشور فقط یک سو تفاهم است.

کد خبر 47624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =