تامین منابع مالی لازم برای حمایت از واحدهای تولیدی صادرات محور

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، نقش تامین مالی ثابت و سرمایه در گردش را با هدف تقویت توان مالی صادرکنندگان و توسعه صادرات ضروری دانست و گفت: اگرچه تاکنون طرح های توسعه ای متنوعی با هدف حمایت از این گروه تصویب و عملیاتی شده اما برای حفظ شرایط موجود و رونق صادرات کشور این حمایت ها باید تداوم یابد.

علی شریعتی مقدم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، توسعه صادرات غیرنفتی را از اصول راهبردی در اقتصاد کشور عنوان و تصریح کرد: متاسفانه تاکنون صادرات غیرنفتی از سوی دستگاههای اجرایی مربوطه به عنوان محور

توسعه مورد توجه قرار نگرفته به طوری که نتوانسته حتی بخشی از معضلات اقتصادی کشور را که پس از تحریم از سوی کشورهای غربی تشدید شده را کاهش دهد.

این صادرکننده نمونه زعفران با یادآوری برخی از اصول اقتصاد مقاومتی و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حمایت از بخش های تولید و صادرات با هدف ایجاد ارزش افزوده بالاتر، گفت: متاسفانه اگر تاکنون یک برنامه عملیاتی و نتیجه بخش ملموسی برای حوزه های یادشده اجرا شده بود وضعیت صادرات غیرنفتی کشور به مراتب بهتر از حال حاضر بود به طوری که میزان آن اکنون باید بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار می شد.

وی با اشاره به پتانسیل های موجود در حوزه کشاورزی و امکان جایگزینی تعدادی از تولیدات این بخش بخصوص گیاهان دارویی به جای نفت، افزود: اگرچه گیاهان دارویی دارای ظرفیت بسیار بالایی برای جایگزینی نفت هستند اما تحقق آن منوط به تامین منابع مالی مورد نیاز برای فعالان این بخش است.

شریعتی مقدم با اشاره به نقش حمایتی بانک توسعه صادرات از صادرکنندگان، پیشنهاد کرد: بعنوان یکی از فعالان بخش خصوصی انتظار دارم سرمایه این بانک حداقل به میزان یک میلیارد یورو افزایش یابد تا از آن محل، صادرکنندگان و تولیدکنندگان بتوانند تسهیلات مورد نیاز برای حوزه مختلف از جمله سرمایه ثابت برای اجرای طرح های توسعه، سرمایه در گردش با هدف ایجاد شرکت های بزرگ صادراتی که در سطح بین المللی رقابت پذیری را برای کالاهای ایرانی افزایش می دهند، تامین کنند.

وی اضافه کرد: شعب این بانک می توانند شرکت های مختلف یا تولیدکنندگان زیادی را با ارایه تسهیلات متوسط و کوچک تحت پوشش خود قرار دهند تا آنها نیز ضمن تکمیل زنجیره ارزش خود با نگاه صادراتی در صنایع پایین دستی، منابع لازم را به منظور رونق بازاریابی پیشرفته و سرمایه گذاری در خارج از کشور با هدف توسعه بازار تامین کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ضمن پرداختن به مشکلات ناشی از آثار نامطلوب تحریم های ظالمانه و به طور اخص کمبود یا تامین سرمایه، گفت: قاعدتا کشور تاکنون از چرخه ارتقا تکنولوژی و فناوری تا حدودی عقب مانده اما بسته بندی و روش های فراوری رو به بهبود هستند، تغییرات بسیاری داشته اند که این فناوری ها در سال های اخیر به علت معضل تامین سرمایه ناشی از تحریم های ظالمانه تا مقدار زیادی عقب مانده؛ شاید ما نسبت به ظرفیتی که داریم در رنج ۵ تا ۱۰ یا حداکثر ۱۵ درصد توانستیم پروژه های کاری و ظرفیت های خود را در عمل پیاده سازی کنیم.

شریعتی مقدم در رابطه با مهار تورم و ارزآوری نیز افزود: از سویی نرخ ارز نسبت به ۴ یا ۵ سال پیش تغییر بسیاری داشته و چند برابر شده که قاعدتا تورم نیز از آن تاثیرپذیر بوده که برای مهار آن باید صادرات غیرنفتی افزایش یابد چرا که تولید انبوه و رقابت پذیری در حوزه تولید باعث می شود که هزینه های تمام شده کاهش یابد که این خود از عوامل مهار نرخ تورم است.

وی حمایت از تولید صادرات محور با گسترش حضور در بازارهای منطقه، اوراسیا و فرامنطقه ای و با هدف کاهش نرخ تورم را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: از طریق تفاهم نامه های منعقده با کشورهای دیگر مانند ایران و چین، قادر خواهیم شد از فرصت های موجود در بازار آن ها نیز بیشتر استفاده کنیم و فضای نامناسب اقتصادی کشور را با واردات دارای یارانه، آرام کنیم.

وی بر ضرورت ایجاد توازن در تولید بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: ما در حوزه کشاورزی باید تراز تجاری خود را مثبت کنیم و به دلیل خشکسالی، میزان مصرف آب در تولیدات کشاورزی را مورد بازنگری قرار دهیم، هرچند در کنار آن بخش های دارای مزیت صادراتی هم داریم که تولیدات آن بخش ها از جمله خرما و زعفران به طور معمول هدر می روند و تولیدکننده قادر به استفاده از مزایای آن نیست.

علی شریعتی مقدم در پایان همکاری رئیس کل بانک مرکزی در حمایت از صادرکنندگان و تولیدکنندگان را یادآور شد و افزود: این بخش ها به طور خلاصه نیاز به حداقل نقدینگی ۴ تا ۵ برابری دارند که تامین آن باید از منابع مختلف مدنظر قرار گیرد که دکتر علی صالح آبادی می تواند نقطه امید در تحقق این مهم باشد.

کد خبر 47963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =