بی‌برنامگی در بخش صادرات سبب ناشناخته ماندن ظرفیت های کشور در این بخش شده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با انتقاد از تعدد قوانین و مقررات موجود در روند صادرات، گفت: متأسفانه بی‌برنامگی در اقتصاد کشور نه تنها سبب ناشناخته ماندن ظرفیت‌ و نیازهای تولیدی و صادراتی کشور بلکه باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی منطقه از جمله کشورهای عراق و افغانستان شده است.

قاسم خلیل‌نژاد قویدل روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز بخشی از معضلات متعدد موجود در روند تولید و صادرات کشور را برشمرد و افزود: با تشدید تحریم‌های کشورهای غربی از جمله آمریکا، ایران نه تنها بازارهای هدف صادراتی خود را در کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان از دست داده بلکه این بازارها در اختیار رقبای ایران قرار گرفته است.

وی با اشاره به لزوم شناخت دقیق و کارشناسانه ظرفیت‌های تولیدی و نیازهای بومی، افزود: البته از دست دادن بازارهای هدف به شکل آرام در کشورهای همسایه را نمی‌توان تنها به تحریم‌ها ربط داد بلکه باید گفت نبود برنامه مدون و استفاده نکردن از ظرفیت‌ها سبب شده این امر رخ دهد. متاسفانه بخش های مختلف اقتصادی کشور تاکنون نتوانسته در کشورهای همسایه حضور پررنگی داشته باشند و اگر تدابیر مناسب اتخاذ نشود همین حضور نصفه ونیمه مان را هم به تدریج از دست خواهیم داد.

وی  بیان کرد: ترکیه در سال‌های افول اقتصادی ایران توانست با حمایت از صادرکنندگان و تولیدکنندگان، جای ایران را در بازار منطقه بگیرد و به درآمدهای بالایی از کشورهایی مانند عراق و افغانستان دست پیدا کند.

وی افزود: عدم شناخت دقیق مختصات کنونی، سبب نابسامانی در بخش تولید و در نتیجه به هم ریختگی و نوسان بازار داخلی شده تا جایی که طی یکسال یک محصول آنقدر تولید و عرضه می‌شود که دیگر خرید و فروش آن صرفۀ اقتصادی ندارد و در سال بعد همان محصول به حدی کم تولید می‌شود که عملاً در بازار کمیاب می‌شود و قیمت آن به طرز عجیبی رشد می‌کند که این آشفتگی از عدم‌ امکان‌سنجی مطلوب ناشی می شود.

خلیل‌نژاد قویدل گفت: روند تولید نباید به نحوی باشد که یک کالا امسال مازاد نیازهای بازار داخلی و خارجی و در سال بعد بسیار کمتر از نیازهای موجود تولید شود. در یکسال جوجه و تخم مرغ دور ریخته و در مدتی بعد قیمت گوشت سفید و تخم‌مرغ از کنترل خارج می‌شود. تمام این مسائل به دلیل عدم موازنۀ دقیق بین ظرفیت تولیدی و نیازهای موجود است که آن هم از فقدان یک برنامۀ دقیق در بخش اقتصاد نشأت می‌گیرد.

عضو اتاق بازرگانی تبریز یادآور شد: در سال‌های اخیر به دلیل آنچه گفته شد، بازارهای بزرگی چون عراق و افغانستان را از دست دادیم و این در حالیست که در این سال‌ها، نیازهای آنها بیشتر شده و بازارشان بزرگتر اما سهم ایران به دلیل اتخاذ تصمیمات نادرست، به تاجران و بازرگانان دیگر کشورها واگذار شده است.

خلیل‌نژاد قویدل با بیان اینکه بخشی از عدم موفقیت ما در صادرات به کشورهای همسایه به کوچک بودن بخش خصوصی باز می‌گردد؛ گفت: عدم حمایت دولت در حوزه صادرات به کشورهای همسایه با وجود مشکلات ریز ودرشت تولید، نفس بخش خصوصی را برای صادرات حبس کرده است.

این فعال اقتصادی در انتها تاکید کرد: از سوی دیگر صدور بخشنامه بانک مرکزی درباره بازگشت ارز صادراتی سبب شده که صادرات ریالی بسیاری از محصولات به کشورهای همسایه حتی متوقف شود و عوامل متعدد موجب شده تا با وجود موقعیت‌هایی که در سال‌های اخیر برای صادرات به وجود آمد، ما نتوانیم از این موقعیت‌ها استفاده کنیم که باید خیلی سریع برای آن فکری کرد.

کد خبر 48918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =