سه دلیل اصلی کاهش نگرانی فعالان بازار سرمایه و رشد شاخص

مدیرعامل کارگزاری توسعه صادرات دلیل اصلی رشد شاخص کل بورس طی روزهای اخیر را کاهش نگرانی فعالان بازار سرمایه نسبت به عوارض، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و همچنین تامین کسری بودجه از محل فروش اوراق دانست.

محمد ثریانژاد روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز در خصوص دلایل رشد شاخص کل بورس طی روزهای گذشته، اظهار داشت: بسیاری از فعالان بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران نگرانی‌هایی جدی در خصوص کسری بودجه دولت در سال آینده و نحوه تامین آن از محل فروش بیشتر اوراق و فشار به بازار سرمایه داشتند که بعد از ارائه لایحه بودجه، این نگرانی‌ها تا حد زیادی رفع شد.

وی به مذاکرات جاری بین ایران و گروه ۱+۴ در خصوص بازگشت آمریکا به برجام نیز اشاره کرد و افزود: تردیدها و نگرانی‌های فعالان بازار سرمایه با مذاکرات وین همزمان شده بود؛ به نتیجه رسیدن یا نرسیدن این مذاکرات، هریک تبعات متفاوتی برای بازار سرمایه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: فعالان بازار سرمایه نسبت به عوارض، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و مسائلی از این دست نگرانی‌هایی داشتند که به نظر می‌رسد با توجه به تصمیمات و توافقات اخیر و رایزنی‌های گذشته این نگرانی‌ها نیز تا حد زیادی برطرف شده است.

وی گفت: از سوی دیگر همزمان با کاهش نگرانی‌ها، سطح قیمت سهام‌ها نیز به سطح ارزندگی رسیده و بازار بار دیگر روند صعودی در پیش گرفته است.

مدیرعامل کارگزاری توسعه صادرات درباره تاثیر بسته ۱۰ بندی وزیر اقتصاد برای حمایت از بورس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و همچنین تصمیم اخیر سازمان بورس در خصوص برگزاری کنفرانس به جای توقف نمادها، اظهار داشت: هرچند از نظر شخصی قائل به حمایت‌های پولی از بازار سرمایه نیستم اما به هر حال وعده‌های داده شده مبنی بر اینکه بخشی از منابع سازمان بورس در حمایت از بازار وارد بورس شود، از جمله دلایل مهم رشد شاخص کل در روزهای گذشته بوده است.

وی در خصوص بسته بندی، تصریح کرد: با وجودی که موضوع برگزاری کنفرانس به جای توقف نمادها موضوع مهمی است اما واقعیت این است که مسائل مطرح شده در بسته ۱۰ بندی از اهمیت بالاتری در خصوص تاثیرگذاری بر بازار سرمایه برخوردار بودند و به کاهش بی‌اعتمادی سهامداران منجر خواهند شد.

ثریانژاد برگزاری کنفرانس به جای توقف نمادها را تصمیمی مکمل بسته بندی ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه توصیف کرد و گفت: برگزاری کنفرانس به جای توقف نمادها به افزایش نقدشوندگی کمک می‌کند زیرا با دستورالعمل‌های قبلی هر ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد یا ریزش باعث توقف نمادها می‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در حال حاضر سهام‌ها نه خیلی گران هستند و نه خیلی ارزان بلکه به قیمت رسیده‌اند؛ در صورتی که مذاکرات وین نیز به نتیجه برسند، در میان مدت و بلندمدت، با توجه به ریزش‌های گذشته، شاخص کل روبه رشد خواهد بود.

کد خبر 49097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =