لاهوتی: خودتحریمی‌ها، عامل عدم رشد صادرات در سه سال گذشته بود

رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه در دولت سیزدهم راه تنفسی صادرات از سه سال گذشته بازتر شده است، گفت: تحریم‌ها در کاهش صادرات کشور تاثیرگذار بوده‌اند اما اگر خودتحریمی‌ها نبود، صادرات غیرنفتی امروز به مراتب بیشتر از ۳۶ میلیارد دلار فعلی بود.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، محمد لاهوتی صبح امروز (دوشنبه)و در مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران که با حضور رییس کل سازمان توسعه تجارت، روسای اتاق‌های بازرگانی و صادرکنندگان در کتابخانه ملی برگزار شد، افزود: ما در سه سال گذشته هزینه کاهش ارزش پول ملی را پرداخت کردیم ولی نتوانستیم از امتیاز افزایش صادرات بهره ببریم.

وی با اشاره به روی کار آمدن دولت سیزدهم اظهار داشت: در دولت سیزدهم مقداری شرایط و راه تنفس صادرات بهتر از سال گذشته شده و به نظر می‌رسد که در صورت تداوم این روند شاهد افزایش صادرات و رفع موانع صادراتی در ماه‌های پیش رو باشیم.

رییس کمیسیون توسعه صادرات و تسهیل تجارت اتاق تهران به موضوع افزایش هزینه حمل و نقل اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ درصد از کل ارزش کالای صادراتی مربوط به حمل و نقل می‌شود و در صورتی که سازمان توسعه تجارت و برنامه و بودجه موضوع مشوق‌های صادراتی را حل کنند، این موضوع می‌تواند تهدیدی جدی برای صادرات باشد.

لاهوتی همچنین بر انتخاب یک متولی برای موضوع صادرات، واردات و در مجموع تجارت خارجی کشور و پرهیز از اقدامات جزیره‌ای تاکید کرد.

رییس کنفدراسیون صادرات با اشاره به کاهش نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد اظهار امیدواری کرد که بانک مرکزی قادر باشد این چندگانگی نرخ را در بحث ارز حل کند؛ نزدیک شدن نرخ ارز در نیما و بازار باعث تسهیل در بازگشت ارز حاصل از صادرات و در نتیجه تعدیل نرخ ارز خواهد شد.

وی همچنین با تشریح فرایند انتخاب صادرکننده ممتاز، نمونه و شایسته تقدیر گفت: امسال ۴۹ شرکت در سامانه و سایت انتخاب صادرکننده نمونه استان تهران ثبت نام کردند که از بین آنها پرونده ۳۹ شرکت به دبیرخانه واصل شد.

رییس کمیسیون توسعه صادرات و تسهیل تجارت اتاق تهران ادامه داد: با توجه به بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های موجود، ۱۵ شرکت انتخاب شدند. از این میان یک شرکت به عنوان صادرکننده ممتاز، ۱۱ شرکت به عنوان صادرکنندگان نمونه و سه شرکت نیز شایسته تقدیر انتخاب شدند.

لاهوتی گفت: این شرکت‌ها با وجود تمامی مشکلات، تحریم‌ها و خود تحریمی‌ها توانسته‌اند در تنوع بازار، تولید کالاهای جدید و بسته‌بندی جدید موفق عمل کنند و با توجه به امتیازات کسب شده انتخاب شده‌اند.

کد خبر 49545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =