اقتصاد دولتی مانع از تحقق توسعه صادرات خواهد شد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با ذکر تنها برخی از موانع قانونی و مقررات دست و پاگیر اداری دستگاههای اجرایی مسئول در روند صادرات، گفت: هیچ کشور توسعه یافته و در حال توسعه ای اداره اوضاع اقتصادی خود را بدست نمی گیرد زیرا می داند در این شرایط نمی‌تواند به رشد اقتصادی و در نتیجه افزایش صادرات دست یابد، پس دولت ایران نیز باید با حذف موانع بستر بالندگی این حوزه را فراهم کند.

عبدالله شماخته روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی کشور، افزود: اساساً تعبیر اقتصاد دولتی سالیان سال است که از بین رفته و همه کشورهای دنیا که دید و افق اقتصادی برای خود ترسیم کرده‌اند اعم از توسعه یافته و در حال توسعه، تمام ارکان اقتصاد خود را بر مبنای اقتصاد باز چیده‌اند.

وی اضافه کرد: در این نوع اقتصاد، تمام پارامترها و اقتضائات بر مبنای ارزش اقتصادی سنجیده می‌شوند و هیچ عامل بیرونی روی ارکان اقتصادی تاثیرگذار نیست.

شماخته بیان کرد: در اقتصاد آزاد تنها منافع و مصالح اقتصادی کشور مورد تاکید قرار می‌گیرد و تاجران و تولیدکنندگان و حتی سیستم اقتصادی نیز در یک فضای کاملاً تخصصی اقتصادی فعالیت می‌کنند، بدون اینکه اهرمی و یا سیاستی خارج از فضای اقتصادی به آنها تحمیل شود.

وی با اشاره به آسیب‌های اقتصاد دولتی، فربه شدن دولت را یکی از مهمترین موانع اقتصادی کشور دانست و اظهار داشت: در اقتصاد دولتی، دولت به عنوان یک رقیب بزرگ و فربه برای تاجر و بازرگان داخلی است و حضور او در میدان عملاً عرصه را برای فعالیت تجاری تنگ می‌کند چون تبعاً دولت قدرت و دسترسی‌هایی دارد که تاجر بخش خصوصی ندارد و می‌تواند به راحتی سیاست‌های موجود را به نفع خود جهت‌دهی کند. به همین دلیل به تدریج دولت چاق‌تر و بخش خصوصی نحیف‌تر می‌شود تا جایی که عملاً زمام اقتصاد به دست دولت می‌افتد و این ابتدای زوال اقتصادی است چرا که دولت حتی اگر بنگاه‌داری بلد باشد، باز یک مصرف‌کننده بزرگ و سیری‌ناپذیر است.

شماخته با بیان اینکه صادرات ابزار مناسبی برای توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه است، تصریح کرد: اقتصاد خاصه صادرات تنها در فضای رقابتی رشد می‌کند که البته حضور دولت در این حوزه، رقابت‌پذیری را هم از بین می‌برد.

وی بیان کرد: تا زمانی که نظام تدبیر شایسته در کشور حاکم نشود، نمی‌توان به اجرای موفق برنامه توسعه اقتصادی و صادراتی در کشور امیدوار بود، چرا که زیرساخت و لازمه اجرای هر برنامه‌ای، وجود نظام تدبیر شایسته است.

شماخته در پایان تاکید کرد: با اقتصاد دولتی نمی‌توان به جایی رسید و در حال حاضر برای رفع بسیاری از مشکلات عرصه اقتصادی نیازمند کمک جدی بخش خصوصی هستیم.

کد خبر 50817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =