وزیر صنعت: برای تامین سرمایه واحدهای تولیدی باید ابزارهای مالی اصلاح شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای تامین سرمایه ثابت و در گردش بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی، تجاری و صنعتی ابتدا باید ابزارهای مالی اصلاح شود و بدین منظور نیازمند معرفی ابزارهای مالی جدید از سوی بانک‌ها هستیم.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، سیدرضا فاطمی امین در جلسه شورای اداری نیشابور و در جمع مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی این شهرستان، افزود: در این‌ چارچوب پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب سامانه جامع تجارت و تامین مالی زنجیره‌ای اجرایی شده و در سه ماهه نخست امسال به طور کامل عملیاتی می‌شود و بدین‌ترتیب دیگر انحراف منابع نخواهیم داشت و بهره‌وری منابع بانکی ۳۰درصد افزایش می‌یابد.
وی اضافه کرد: سال گذشته سال بسیار سختی به دلیل کسری بودجه بود و به همین خاطر بانک‌ها به سوی فروش اوراق سوق پیدا کردند و فرصت‌ها برای واحدهای تولید کاهش یافت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ادغام وزارت صنایع و معادن با بازرگانی کار درستی بود ولی به درستی انجام‌ نشد و تا نیمه نخست امسال این تلفیق کامل خواهد شد و چالش‌هایی که به‌ خاطر گستردگی این تلفیق وجود دارد حل می‌شود.
فاطمی افزود: نیمه دوم پارسال تجربه خوبی در حوزه بورس کالا در بخش فلزات، فولاد و سیمان کسب کردیم و با وجود تحریم‌ها، تلاطم قیمت دلار و قطع شدن گاز واحدهای فولادی اما قیمت ورق و شمش کاهش پیدا کرد و سهیمه‌بندی هم در بسیاری از کالاها حذف شد و در ادامه ۲۵ ابزار برای بورس کالا پیش‌بینی و از این تعداد ۱۸ مورد عملیاتی شد و تلاش می شود در بخش پتروشیمی هم مانند بازار فولاد این اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: سال گذشته تراز تجاری ایران بدون نفت به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسید و امسال باید تلاش کنیم به سمت صادرات دانش‌بنیان‌ برویم و در نیشابور با بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی این ظرفیت وجود دارد که ارتباط بین صنعت و دانشگاه شکل گیرد اما نکته بسیار مهم این است که نباید پارکهای علم‌ و فناوری نفتی شوند و تحقیق‌ و پژوهش به پول نفت وابسته شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از بازدید از چند واحد صنعتی در شهرک صنعتی کمال شهرستان فیروزه از واحدهای تولید کاغذ، تولید اکسید آهن و واحد تولیدی فولاد در شهرک صنعتی عطار نیشابور بازدید کرد.
مرکز شهرستان  ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

کد خبر 51631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =