شاخص کل بورس نیاز به استراحت و اصلاح داشت

مدیرعامل کارگزاری توسعه صادرات با اشاره به ریزش ۳۳ هزار واحدی شاخص کل در روز گذشته به دلیل اعلام وضع عوارض صادراتی بر صنایع فولادی و پتروشیمی گفت: گاهی برای برخی از اصلاح‌ها و استراحت‌ها، بهانه جور می‌شود.

محمد ثریانژاد روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز درباره تاثیر وضع عوارض صادراتی بر محصولات فولادی و پتروشیمی و همچنین نامه روز گذشته رییس سازمان بورس به وزیر صمت در این خصوص، افزود: وضع این عوارض بهانه قرص و محکمی بود که شاخص کل استراحتی داشته باشد. بعضی از سهم‌ها تا قبل از آن دارای صف خرید بود و نیاز به استراحتی برای دست به دست شدن سهام‌ها داشت.

وی اظهار داشت: فکر می‌کنم امسال، سالی است که سهام‌ها به طور موردی و صنعت به صنعت می‌چرخند. هرچند برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که استراتژی خرید و نگهداری سهام برای امسال استراتژی خوبی است اما من فکر می‌کنم که پول‌ها، صنعت به صنعت در گردش خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه موضوع افزایش عوارض صادراتی برخی از صنایع، بهانه خوبی برای استراحت کوتاه مدت و اصلاح شاخص کل بورس بود، افزود: با توجه به سابقه‌ای که از ورود سازمان بورس به ویژه در مورد نرخ گاز در سال گذشته داشتیم، می‌شد حدس زد که بازار با خطر جدی مواجه نخواهد بود و اقدامات سازمان جواب داده و شوکی بلندمدت به بازار وارد نخواهد شد.

مدیرعامل کارگزاری توسعه صادرات درباره مستثنی شدن صندوق‌ها از مالیات و تاثیر آن بر افزایش حجم و ارزش معاملات در بازار سرمایه، گفت: اول باید ببینیم که اشخاص حقوقی که باید مالیات بابت سود سپرده بانکی خود بدهند، چه رفتاری در پیش خواهند گرفت و اینکه آیا سپرده خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند و اگر این اقدام را انجام می‌دهند آن را به کدام سمت می‌برند؟

ثریانژاد گفت: یکی از این مقاصد می‌تواند صندوق‌های بورسی با درآمد ثابت باشد. با توجه به دستورالعمل سازمان بورس، ۱۰ درصد از منابع این صندوق‌ها باید در بازار سهام معامله شود. هرچند هنوز نسبت مشخص و اطلاعات دقیقی از اینکه چه میزان از حجم سپرده بانکی شرکت‌های حقوقی از بانک‌ها خارج و وارد صندوق‌ها شده نداریم. شاید برخی از شرکت‌ها نیز ترجیح بدهند به جای وارد کردن این سپرده‌ها به صندوق‌ها، خود به طور مستقیم در بازار سهام معامله کنند.

کد خبر 51952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =