عضو اتاق بازرگانی، بخش کشاورزی را بهترین جایگزین درآمدهای نفتی دانست

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با تشریح جز کوچکی از ویژگی های بخش کشاورزی ایران، گفت: از آنجا که کشور نیاز به جایگزینی مناسب برای نفت و مواد خام جهت توسعه صادرات و ارزآوری دارد، می توان حوزه کشاورزی را بلحاظ پتانسیل های متنوع آن بخشی مناسب برای توسعه اقتصادی و رونق صادرات در نظر گرفت.

فریدون همتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به ظرفیت بالای ایران در بخش تولیدات کشاورزی، افزود: ایران کشوری چهار فصل است و در همه فصول آن عمده محصولات را می‌توان کشت کرد، به عنوان نمونه محصولی مانند هندوانه را می‌توان در هر چهار فصل تولید و به بازارهای جهانی عرضه کرد.

این صادرکننده کشور ادامه داد: در حال حاضر می‌توان از بخش کشاورزی به عنوان بهترین محل برای توسعه اقتصادی و رونق صادرات استفاده کرد، البته تحقق این امر منوط به اتخاذ یک حرکت هدفمند و برندسازی دقیق و منطقی و در نهایت بکارگیری روش ها و سیستم‌های نوین و علم روز این حوزه عملی خواهد شد.

همتی با بیان اینکه حجم تولیدات محصولات باغی و کشاورزی در ایران بالاست، گفت: نه تنها در حجم بلکه در کیفیت هم محصولات ایرانی رقابت‌پذیری بالایی در بازار جهانی دارند و می‌توانند به راحتی بازار خود را مخصوصاً ‌در منطقه پیدا کنند؛ با این حال اما سیاست‌گذاری‌های اشتباه و نادرست دولت، مانعی بزرگ برای نیل تحقق این هدف است.

عضو اتاق بازرگانی ارومیه یادآور شد: رونق بخش کشاورزی نه تنها سبب اشتغالزایی پایدار و سبز بلکه نیاز بازار داخلی را در بخش‌های متعددی تامین خواهد نمود، از سوی دیگر می توان ارز مورد نیاز برای واردات اقلام اساسی را از این محل تامین کرد.

همتی افزود: پتانسیل بالای کشور در تامین نیروی انسانی و برخورداری از موقعیت جغرافیایی ویژه و همچنین سبقه کشور در حوزه کشاورزی، همگی زمانی می‌توانند به اثرگذاری مثبت در این حوزه ختم شوند که فناوری و علم روز به این بخش تزریق شود و بتوان تمام این پتانسیل های نسبی را به مزیت‌های اقتصادی برای توسعه صادراتی تبدیل کرد.

وی اظهار داشت: براساس گزارش بانک جهانی تبعیض علیه بخش کشاورزی به واسطه سیاست‌های کلان اقتصادی، قیمتی و تجاری و نیز جهت‌گیری شهری، تخصیص سرمایه‌گذاری بخش عمومی و عدم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از جمله عوامل اخلال در بخش کشاورزی محسوب می‌شوند.

همتی گفت: بسیاری از تولیدات این بخش، مانند انواع تولیدات باغی، شترمرغ، حیوانات زینتی، گیاهان دارویی و... ماده خام ارزشمندی برای صنایع تبدیلی و فرآوری درآمدزا به شمار می‌روند، ولی با وجود این در ایران هنوز صنایع مذکور به صورت شایسته توسعه نیافته‌اند.

وی در پایان تاکید کرد: باید برنامه‌ راهبردی و عملیاتی روشن و تفصیلی در خصوص توسعه کسب‌وکارهای کشاورزی (صنایع و خدمات مرتبط با تولید کشاورزی) تدوین و اجرا شود تا پیوند بین بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها تقویت شده و این بخش نقش واقعی خود را پیدا کند.

کد خبر 53681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =